Nackspärr

Anna Bäcklund Kiropraktik - Östermalm, Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 29 mars 2016 av Vården.se

070- 494 68 72
Visa telefonnummer

Strandvägen 63, Stockholm - visa på karta

Om Anna Bäcklund Kiropraktik

Anna Bäcklund Kiropraktik utgörs av Anna Bäcklund som är utbildad vid Skandinaviska Kiropraktorhögskolans femåriga utbildning. Utbildningen är legitimationsgrundande och utfärdas av Socialstyrelsen.

Ny adress

Kliniken finns f.r.o.m juni 2014 på Strandvägen 63b på Östermalm. Fortfarande i närheten av den gamla klinikadressen Oxenstiernsgatan 37, Garnisonen, SVT och Radiohuset.

Förutom att Anna jobbar på kliniken på Strandvägen är hon också lärare på Kiropraktorhögskolan i Solna och kursledare på Svenska Laseragenturen.

Laserbehandling

Laser är ett effektiv hjälpmedel vid många olika typer av skador och det är något vi frekvent använder oss av på mottagningen.

Kort om kiropraktik

Ordet kiropraktik kommer från grekiskan och betyder fritt översatt ”att utföra för hand”. Målet med den kiropraktiska behandlingen är att återställa felaktig funktion i rörelseapparaten (kroppens muskler och leder) och därmed minska smärtan.

Längre ner kan du läsa mer om några exempel på behandlingar och besvär som vi kan hjälpa dig med.

Varmt välkomna till Anna Bäcklund!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Anna Bäcklund Kiropraktik

• Kiropraktorbehandling

fr. 550 kr

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom ... Läs mer

• Laserbehandling

Laser är ett bra hjälpmedel för att påskynda läkningsprocesser och används främst för behandling av smärta och inflammatoriska tillstånd. ... Läs mer

• Massage

450 kr 25 minuter

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle... Läs mer

• Tennisarmbåge

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

• Ryggskott

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfre... Läs mer

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 12:46 - 22 maj, 2017 skrev:

rekommenderas starkt

• 15:44 - 01 mar, 2017

• 07:38 - 07 nov, 2016 skrev:

Mycket proffesionell i sitt yrkesutövande. Både behandlingar och råd för egen vård har varit de bästa.

• 20:17 - 27 sep, 2016

• 20:10 - 27 sep, 2016 skrev:

Har fått proffsig behandling/hjälp av Anna Bäcklund många ggr under årens lopp. Anna engagerar sig totalt, personligt och mkt noggrant följer hon upp tills hälsan är "åtgärdad".
    Hon lyssnar aktivt, ger proffesionell & "trygg" behandling och hon följer upp noggrant.
    Anna har ett behagligt behandlingssätt; utöver mer djupgående "behandling" ingår även stretching & massage. Jag kan fullt ut rekommendera Anna Bäcklund, hos henne blir man sedd och bekräftad, vid ev. återbesök vet hon precis hur att behandla vidare, hon är duktig på att finna individuella idéer & lösningar för sina patienter.

• Kungsfors Tandläkarmottagning Proffsigt bemötande av hela personalen. Tack - Bertil Karlsson Lindome
    • Sjukgymnastikteamet Vårdcentralen Linden Katrineholm Hej! Var hos er måndagen den 18/9 med min onda fot. Träffade den trevliga och kunniga sjukgymnasten Hanna Karlsson. Hon lyssnade på mitt ... - Marie Malm
    • Gynmottagning Vårby Hej Håller med in andras omdöme. Alltid trevligt bemötande och så hjälpsamma. Det är långt ifrån alla mottagningar som är så hjälpsamma som... - Carina
    • Vårdcentralen Laxen Man får alltid ett professionellt och omtänksamt bemötande. En personal som har empatin kvar. Varje gång hag kontaktat dem har hag fått bra ... - Inger Nilsson
    • Tandläkare Anders Ewert Världens bästa tandläkare, lugn, kompetent, vänlig, och det gör inte ont ens när han drar visdomständer :) - Kate