1/5
Öppet måndag från 08:00

Barnsjukhuset Martina

Valhallavägen 91, Hus G, Stockholm

Barnsjukhuset Martina

Välkommen till Barnsjukhuset Martina!

På Sophiahemmet i Stockholm hittar du Barnsjukhuset Martina. Vi erbjuder heltäckande sjukvård för barn och ungdomar till och med 17 år. Hos oss får du träffa barnspecialister inom alla områden och vi sätter ditt barn i centrum.

Vi har avtal med landstinget. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och besöken är kostnadsfria

Barn- och ungdomsmedicinsk mottagning

På vår mottagning hjälper vi barn och ungdomar till och med 17 år med både utredningar och behandlingar. Vi har specialister inom de flesta områden, som till exempel allergi, astma, magbesvär, neurologi, hjärtsjukdomar, tillväxtutredningar, barnortopedi, barnkirurgi och urologi. Vi finns på Sophiahemmet i Hus G.

Akutmottagning

På vår lättakutmottagning kan vi hjälpa ditt barn med lättare skador och sjukdomar, som till exempel astma, allergier, förkylningar, öronbesvär, sår, stukningar och hudutslag/eksem. Du är välkommen med ditt barn upp till 1 års ålder. För barn från 2-18 år krävs medlemskap i Martina. Hör av dig för mer information! Vi finns på Sophiahemmet i Hus F (gula villan).

BVC / Barnavårdscentral

Till vår BVC är du välkommen med ditt barn från 0-6 år. Här får du bland annat hjälp med regelbundna kontroller, vaccinationer och rådgivning. Vi följer ditt barns utveckling genom det nationella barnhälsovårdsprogrammet. Vi finns på Sophiahemmet i Hus G.

Centrum för Psykisk Hälsa

Hos oss välkomnar vi alla barn och ungdomar till och med 17 år som har besvär med sin psykiska hälsa. Vi kan ge rådgivning och behandling för ett antal besvär, som till exempel oro, nedstämdhet och utagerande beteende. Vi utreder och behandlar också ADHD/ADD. Här jobbar psykologer och barnpsykiatriker. Vi finns på Sophiahemmet i Hus G.

Centrum för Vikthälsa

Här hjälper vi barn med övervikt och fetma, och vårt team har lång erfarenhet inom dessa områden. Vår metod är nyskapande och stöds av digitala verktyg. Metoden har provats i forskningssammanhang med goda preliminära resultat. Vi finns på Sophiahemmet i Hus G.

Järva Specialistvård Martina

Hos Järva Specialistvård kan vi hjälpa både barn och vuxna inom specialistområdena ortopedi och öron-näsa-hals. Inom barn- och ungdomsmedicin så utreder vi och behandlar samma sjukdomar som på Barnsjukhuset Martina. Vi finns på Rinkebysvängen 70B.

Varmt välkommen till oss på Barnsjukhuset Martina!

Informationen uppdaterades 09:33 - 5 dec, 2018

ADHD hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

Hos Barnsjukhuset Martina hittar du Centrum för psykisk hälsa. Här kan du bland annat få hjälp med utredning och medicinering av ADHD/ADD.

AHDH-utredning

Vi kan hjälpa dig med en ADHD-utredning. För att få komma till oss för utredning behöver du först en remiss från barnets skola eller barnavårdscentral. Utredningen görs i flera steg:

• Först får du oftast träffa en psykiatriker för en första bedömning, så vi vet att en utredning hos oss är rätt för ditt barn.
  • Efter detta får ni träffa en psykolog och gå igenom ditt barns styrkor och svagheter. Psykologen samlar även in material både från dig som förälder och från skolan. Utifrån allt detta ställs en diagnos.
  • Du som förälder får sedan en genomgång av utredningen och rekommendationer. Barnet kan också få en egen genomgång av resultaten, och även skolan bjuds in om ni önskar.

Välkommen till oss på Centrum för psykisk hälsa för mer information om utredning av ADHD!

Barnläkare
hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

På vår barn- och ungdomsmedicinska avdelning kan ditt barn få hjälp av kunniga barnläkare inom flera områden. Vi hjälper till med utredning ...

BVC
hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

På BVC Martina följer vi ditt barns utveckling från 0-6 år. Vi arbetar med förebyggande barnhälsovård och erbjuder rådgivning, vaccinationer...

Lättakut
hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

Till akutmottagningen hos Barnsjukhuset Martina är du välkommen med ditt barn vid enklare skador och sjukdomstillstånd. På lättakuten kan...

Astma och allergi
hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

Hos Barnsjukhuset Martina kan våra astmaläkare och allergologer hjälpa ditt barn med utredning och behandling av astma och allergier. Vi ...

Psykisk ohälsa
hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

På Barnsjukhuset Martina hittar du Centrum för psykisk hälsa. Här kan barn och ungdomar till och med 17 år och deras föräldrar få hjälp med ...

Magbesvär och kolik
hos Barnsjukhuset Martina i Stockholm

Hos Barnsjukhuset Martina kan du få träffa barnläkare som är specialiserade på magbesvär. De hjälper dig med både utredning och behandling. ...

Frågor och svar

Fråga ställd 10:39 - 24 jan, 2020

Hej, min dotter behöver förnya sin astmamedicin. Jag skickade in förfrågan via webben till 1177 igår men fick svar att vi inte kunde förnya receptet. Hur går jag tillväga då?

Barnsjukhuset Martina svarar:

Hej Det finns flera anledningar till att recept inte går att förnyas. Om receptet är äldre än 1 år krävs ett nytt läkarbesök då barnet kan ha växt och dosen behöver justeras. Receptet kanske inte är utfärdat av oss tidigare, vi förnyar bara recept som är utskrivna på vår klinik. Vänligen ring vår tidsbokade telefon på 08-12023110 om du önskar prata med en sjuksköterska kring ditt ärende. Det går också bra att skapa en kontaktförfrågan på 1177 så ringer vi upp dig. Med vänlig hälsning Sanna Specialistsjuksköterska Barn och Ungdom, Barnsjukhuset Martina

Fråga ställd 10:25 - 11 mar, 2019

Hej, jag försöker nå öron näsa hals barn i järva men kommer inte fram på nummer 08–120 194 50 Kan ni skicka nya numret Mvh Maria ciftci

Barnsjukhuset Martina svarar:

Hej! 08-120 194 50 är korrekt. Telefontiden är vardagar mellan 8-11.30. Prova gärna igen.

4.92 / 5

18 feb, 2021 Senada Z. skrev:

Alltid vänliga och förstår sig på barn.

7 okt, 2019 Linda L. skrev:

Vi är supernöjda med Helena på BVC Martina. Tack för all hjälp och bra och utförliga svar på våra frågor.

22 mar, 2019 L..a skrev:

Jag är jätteglad att vi valde BVC Martina. Vi får alltid bra svar på våra frågor och känner oss trygga!

Barnsjukhuset Martina:
Måndag - Tisdag : 08:00 - 15:30