Stötvågsbehandling

Logo Rygg & Rehab

Rygg & Rehab - Östermalm, Stockholm

Stötvågsbehandling är en modern och mycket effektiv behandlingsmetod för långvariga besvär i kroppens senor, ligament, muskler och leder. Via stötvågsapparaten skickas impulser ner mot den skadade vävnaden.

Behandlingen stimulerar på så sätt kroppens egen förmåga till läkning.

Metoden är vetenskapligt utvärderad och har inga, eller mycket få, biverkningar vilket gör den till ett bra alternativ till cortisoninjektioner och kirurgi.

Effekterna av stötvågsbehandling

Impulserna som sänds ner i den skadade vävnaden ökar den metaboliska aktiviteten och stimulerar kroppens eget läkningssystem. Ökad blodcirkulation, näringstillförsel samt en ny inflammationsprocess sätts igång.

Idag tyder forskning även på att effekten av behandlingen kan bero på reducering av blodkärl och nervändar som växt in i den skadade vävnaden. Man har även kunnat påvisa att stötvågsbehandling bryter ner kalkutfällningar som kan uppstå och skapa smärtor i muskelsenor.

Symptom/skador som vi behandlar

Behandlingen är effektiv på besvär som härleds från ligament, muskler, muskelfästen och leder och som är äldre än sex veckor. Nedan följer några av de vanligaste besvären vi behandlar:

Hälsporre
Kalkaxel
Tennisarmbåge
Golfarmbåge
Hälsenebesvär
Hopparknä
Löparknä

Så här går behandlingen till

Genom en applikator sänds lufttrycksgenererade mekaniska impulser ner mot den skadade vävnaden. Ett kontaktgel används mellan huden och munstycket för att underlätta spridningen av impulserna. Stötvågornas frekvens och kraft anpassas efter diagnos och individ.

Eftersom det är en kraftfull behandlingsform kan den upplevas som något smärtsam. Obehaget upphör dock så fort apparaten stängs av.

Själva behandlingen pågår endast i några minuter. Vissa individer blir bra efter första behandlingen, dock krävs vanligtvis två till fem behandlingar för ett bestående och tillfredsställande resultat. Vanligtvis sker behandlingarna med en veckas mellanrum.

Biverkningar är ovanliga, men ibland kan det bli ett mindre blåmärke i själva behandlingsområdet. Man kan i vissa fall även få något ökade besvär ett par dagar efteråt. Receptfria värktabletter brukar ofta vara tillräckligt.

Att tänka på vid stötvågsbehandling

Du ska ha haft besvär i minst sex veckor innan behandlingen inleds. Du bör avstå från intensiv fysisk aktivitet och kraftig belastning av den utsatta kroppsdelen under närmsta dygnet efter behandlingen.

Viktigt att komma ihåg är att du inte ska äta någon form av antiinflammatorisk medicin under behandlingsperioden och att du inte tagit någon antiinflammatorisk medicin de senaste fem dagarna innan behandlingen påbörjas.

Du bör heller inte ha injicerats med cortison i det aktuella området under de senaste sex veckorna. Personer med hjärtbesvär, ökad blödningsbenägenhet samt gravida skall inte behandlas med stötvåg.

Informationen uppdaterades 18 maj 2017 av Vården.se

Sturegatan 16, Stockholm - Visa på karta

Om Rygg & Rehab

Välkommen till oss på Rygg & Rehab!

Vi som jobbar här är naprapater och massörer med lång erfarenhet av att ta hand om skador och besvär som uppstår i kroppens muskler och leder.

Vi vet hur man tar hand om kroppen vare sig det gäller i vardagen eller vid träning.

Vad kan vi på Rygg & Rehab hjälpa dig med?

Vi hjälper dig att få smärtlindring och bli av med akuta eller långdragna besvär som musarm, spänningshuvudvärk, nackspärr, ryggskott, knä- och hälsenebesvär. Du kan också få hjälp med förebyggande behandling och rådgivning.

Välkommen att kontakta oss!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Rygg & Rehab

• Naprapatbehandling

650 kr

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar ... Läs mer

• Massage

fr. 500 kr

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle... Läs mer

• Medicinsk akupunktur

650 kr

Akupunktur är en form av smärtlindring där en person får nålar applicera på specifika punkter på kroppen där sjukdom, smärta eller ohälsa fö... Läs mer

• MammaMageTränare

fr. 650 kr Första besöket kostar 850 kr (60 min). Efterföljande besök 650 kr.

Vår naprapat Eva Enequist är certifierad MammaMageTränare och jobbar med MammaMagekonsultationer. Vad innebär en MammaMagekonsultation? ... Läs mer

Karta - Sturegatan 16, Stockholm

• 21:45 - 23 nov, 2015 skrev:

Jag har alltid fått snabb och proffsig hjälp på Rygg & Rehab oavsett ärende. Därtill är bemötandet särdeles vänligt och lyhört. Jag har gjort till en vana att rekommendera Rygg & Rehab så fort någon funderar på att uppsöka en naprapat, så jag tänkte att jag kunde tipsa om detta eminenta ställe även här.

• 21:54 - 10 feb, 2015 skrev:

Jag är en trogen kund till detta fantastiska gäng. Alltid väl mött, väl omhändertagen och mår alltid så mycket bättre i ryggen efteråt. Mina varmaste rekommendationer!!!

• 15:36 - 10 feb, 2015 skrev:

Fantastiskt duktiga naprapater! Jag har gått hos Rygg&Rehab i många år och fått hjälp med både nacke, rygg och knä. Proffsiga behandlingar och tydlig och bra rådgivning. Bäst i Stockholm!