Storängsvägen 10, Stockholm - Visa på karta

Centrum för Andrologi och Urologi - Östermalm, Stockholm

Vasektomi, eller manlig sterilisering, är ett mindre kirurgiskt ingrepp. Ingreppet innebär att spermierna hindras att vandra från testiklarna, där spermierna produceras, till penis. En vasektomi är ett mindre ingrepp än ett motsvarande steriliseringsingrepp hos kvinnor. Antalet par som väljer vasektomi som permanent födelsekontroll ökar.

Så fungerar manlig sterilisering

Spermierna transporteras från testiklarna via sädesledaren till penis. En vasektomi innebär att sädesledaren blockeras eller skärs av. Detta innebär i sin tur att när mannen får utlösning under samlag innehåller ejakulationen inte några spermier. Spermierna som produceras i mannens testiklar efter en vasektomi, löses upp och absorberas. En vasektomi stör inte själva samlaget och påverkar vare sig sexualdriften eller njutningen vid orgasm.

Så går operationen till

Patienten ligger på rygg. Pungen tvättas och sädesledaren fångas upp under huden med en speciell tång. Lokalbedövning injiceras en eller flera gånger vid den uppfångade sädesledaren. Därefter läggs ett litet snitt, vanligtvis en centimeter eller mindre. Sädesledaren dras ut genom snittet och kapas på två ställen, cirka en centimeter stort segment avlägsnas.

Varje ände av sädesledaren knyts åt och förs sedan tillbaka in i pungen. Snittet sys och därefter upprepas proceduren på andra sidan av pungen. En urolog utför vasektomin och proceduren tar cirka 30 minuter. De flesta män kan gå hem omedelbart efter operationen.

Hur säkert är det?

Enligt statistik misslyckas ungefär en av tvåtusen vasektomier. Först då en läkare gett klartecken efter två spermietester kan en lyckad operation konstateras. Observera att en vasektomi är svår att upphäva om man ångrar sig och att operationen inte ger något skydd mot sexuellt överförbara sjukdomar.

Informationen uppdaterades 23 april 2018 av Vården.se

Om Centrum för Andrologi och Urologi

Centrum för Andrologi och Urologi (tidigare Andrologmottagningen vid Sophiahemmet) har sin verksamhet i Storängsbotten, vid Lidingövägen på Östermalm i Stockholm, inom Specialistklinikerna/Akademikliniken.

Vad menas med andrologi resp urologi?

Vi kan erbjuda dig specialistvård inom andrologi (läran om mannen och hans sexuella och reproduktiva hälsa) och urologi (diagnos och behandling av urinvägarnas sjukdomar).

Vad kan vi på Centrum för Andrologi och Urologi hjälpa dig med?

Det kan handla om flera vanliga åkommor som exempelvis prostataförstoring/prostatacancer, prostatit, vattenkastningsbesvär, sexuell dysfunktion, manlig hormonbrist, barnlöshet med mera. Utöver besök på vår specialistmottagning utför vi utredningar, behandlingar och operationer.

OBS! Vi tar endast emot vuxna patienter, ej barn under 18 år.

Vi har Sveriges ledande kirurger inom titthålskirurgi och har genom åren genomfört många laparoskopiska ingrepp med många nöjda patienter. Vi har korta väntetider och du får snabbt tillgång till våra erfarna specialister.

På mottagningen har vi även stor kunskap och erfarenhet av österländsk medicin vilket gör att vi även kan arbeta med akupunktur och värme som behandlingsmetoder.

Sjukvårdsförsäkring

Vi har samarbete med de flesta försäkringsbolagen och det är därför möjligt att använda sig av sin sjukvårdsförsäkring vid behandling hos oss på Centrum för Andrologi och Urologi.

Välkommen att ta kontakt med oss!

Informationen uppdaterades 23 april 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Centrum för Andrologi och Urologi

Besvär med vattenkastning hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Vattenkastningsbesvär (LUTS*), kan bero på godartad prostataförstoring, prostatit, prostatacancer, förträning i urinröret, överaktiv blåsa e...

Potensbesvär/erektil dysfunktion hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Många män upplever någon gång i livet problem med att upprätthålla erektion vid sexuella aktiviteter. Detta kallas för impotens vid tillfäll...

Manlig omskärelse - circumcision hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Manlig omskärelse innebär att man avlägsnar hela eller delar av förhuden genom en kirurgisk operation. Om förhuden är för trång kan det vara...

Prostatacancer hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Om cancer upptäcks vid ett tidigt stadium, det vill säga att tumören är lokaliserad inom prostatakapseln erbjuds en så kallad kurativsyftand...

Manlig sterilisering hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Urinläckage hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Om du lider av urinläckage, så kallad inkontinens, kan vi hjälpa till med att skriva ut olika hjälpmedel. Överflödesinkontinens är en for...

Eugen Wang

Eugen Wang

Leg läkare, med. dr, specialist inom urologi och andrologi
Överläkare och medicinskt ansvarig

Doktor Wang är en av de främsta specialisterna i Sverige på titthålsoperation framför allt vad gäller prostatacancer.

Doktor Wang började sin läkarbana i Shanghai, Kina för 28 år sedan. Han kom till Sverige 1988 och disputerade på Sahlgrenska akademin 1994.

För närvarande är han adj lektor på Uppsala universitet där han bedriver forskning kring prostata och prostatacancer.

Gunnar Trygg

Elin Weilow

Sjuksköterska

Karta - Storängsvägen 10, Stockholm

19:32 - 19 mar, 2018 skrev:

Bästa vård och empati jag nånsin har fått inom vård i Sverige
Bra jobbat dr wang

14:37 - 08 mar, 2018

12:48 - 26 mar, 2017 skrev:

Toppen - Utmärkt bra vård!

13:14 - 28 mar, 2014 skrev:

Trevlig mottagning i fina lokaler .Man blir väl omhändertagen av skicklig doktor o trevlig personal. Kan absolut rekommenderas!

• Fråga ställd 15:16 18 apr 2018

Hej, vad kostar det att göra manlig omskärelse?

Hej
    Vi genomför omskärelse av medicinska skäl och då kostar det 350:-.
    Om andra skäl, kostar det 6000:-

• Fråga ställd 13:24 08 nov 2017

Hejsan, kan jag som är under 25 genomföra vasektomi?

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Du kan ta kontakt med våra sjuksköterskor på 08-12158220, så kan de hjälpa dig.

• Fråga ställd 23:58 06 maj 2017

Hej!

Hur lång väntetid har ni ca?

Mvh Johan

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Vi brukar kunna ordna tid inom en vecka för våra patienter.

• Fråga ställd 18:15 11 mar 2017

Hej. Jag vill veta, va kostar vasektomi?

Hej!
    En vasektomi kostar 6000 kronor hos oss. Hör gärna av dig om du vill boka en tid.