Storängsvägen 10, Stockholm - Visa på karta

Centrum för Andrologi och Urologi - Östermalm, Stockholm

Manlig omskärelse innebär att man avlägsnar hela eller delar av förhuden genom en kirurgisk operation. Om förhuden är för trång kan det vara svårt att dra tillbaka den när du gör rent. Det kan leda till att penis blir inflammerad.

OBS! Vi tar endast emot vuxna patienter, ej barn under 18 år.

Så fungerar det

Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad.

Så går operationen till

I några mycket enstaka fall kan ett litet snitt i förhuden räcka, men vanligen behövs en riktig operation. Vid en operation sövs patienten oftast, men ibland räcker det med lokalbedövning.

Hur säkert är det?

Ingreppet har betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre utan att få orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning.

Informationen uppdaterades 23 april 2018 av Vården.se

Om Centrum för Andrologi och Urologi

Centrum för Andrologi och Urologi (tidigare Andrologmottagningen vid Sophiahemmet) har sin verksamhet i Storängsbotten, vid Lidingövägen på Östermalm i Stockholm, inom Specialistklinikerna/Akademikliniken.

Vad menas med andrologi resp urologi?

Vi kan erbjuda dig specialistvård inom andrologi (läran om mannen och hans sexuella och reproduktiva hälsa) och urologi (diagnos och behandling av urinvägarnas sjukdomar).

Vad kan vi på Centrum för Andrologi och Urologi hjälpa dig med?

Det kan handla om flera vanliga åkommor som exempelvis prostataförstoring/prostatacancer, prostatit, vattenkastningsbesvär, sexuell dysfunktion, manlig hormonbrist, barnlöshet med mera. Utöver besök på vår specialistmottagning utför vi utredningar, behandlingar och operationer.

OBS! Vi tar endast emot vuxna patienter, ej barn under 18 år.

Vi har Sveriges ledande kirurger inom titthålskirurgi och har genom åren genomfört många laparoskopiska ingrepp med många nöjda patienter. Vi har korta väntetider och du får snabbt tillgång till våra erfarna specialister.

På mottagningen har vi även stor kunskap och erfarenhet av österländsk medicin vilket gör att vi även kan arbeta med akupunktur och värme som behandlingsmetoder.

Sjukvårdsförsäkring

Vi har samarbete med de flesta försäkringsbolagen och det är därför möjligt att använda sig av sin sjukvårdsförsäkring vid behandling hos oss på Centrum för Andrologi och Urologi.

Välkommen att ta kontakt med oss!

Informationen uppdaterades 23 april 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Centrum för Andrologi och Urologi

Besvär med vattenkastning hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Vattenkastningsbesvär (LUTS*), kan bero på godartad prostataförstoring, prostatit, prostatacancer, förträning i urinröret, överaktiv blåsa e...

Potensbesvär/erektil dysfunktion hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Många män upplever någon gång i livet problem med att upprätthålla erektion vid sexuella aktiviteter. Detta kallas för impotens vid tillfäll...

Manlig omskärelse - circumcision hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Prostatacancer hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Om cancer upptäcks vid ett tidigt stadium, det vill säga att tumören är lokaliserad inom prostatakapseln erbjuds en så kallad kurativsyftand...

Manlig sterilisering hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Vasektomi, eller manlig sterilisering, är ett mindre kirurgiskt ingrepp. Ingreppet innebär att spermierna hindras att vandra från testiklarn...

Urinläckage hos Centrum för Andrologi och Urologi i Stockholm

Om du lider av urinläckage, så kallad inkontinens, kan vi hjälpa till med att skriva ut olika hjälpmedel. Överflödesinkontinens är en for...

Eugen Wang

Eugen Wang

Leg läkare, med. dr, specialist inom urologi och andrologi
Överläkare och medicinskt ansvarig

Doktor Wang är en av de främsta specialisterna i Sverige på titthålsoperation framför allt vad gäller prostatacancer.

Doktor Wang började sin läkarbana i Shanghai, Kina för 28 år sedan. Han kom till Sverige 1988 och disputerade på Sahlgrenska akademin 1994.

För närvarande är han adj lektor på Uppsala universitet där han bedriver forskning kring prostata och prostatacancer.

Gunnar Trygg

Elin Weilow

Sjuksköterska

Karta - Storängsvägen 10, Stockholm

19:32 - 19 mar, 2018 skrev:

Bästa vård och empati jag nånsin har fått inom vård i Sverige
Bra jobbat dr wang

14:37 - 08 mar, 2018

12:48 - 26 mar, 2017 skrev:

Toppen - Utmärkt bra vård!

13:14 - 28 mar, 2014 skrev:

Trevlig mottagning i fina lokaler .Man blir väl omhändertagen av skicklig doktor o trevlig personal. Kan absolut rekommenderas!

• Fråga ställd 13:48 02 jul 2018

Behöver man sjukskriva sig efter utförd omsärelse hos er?

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Man behöver ingen särskild sjukskrivning, du har rätt att vara hemma en vecka om du behöver. Det varierar mycket och beror på om man har ett fysiskt och tungt arbete.

• Fråga ställd 21:46 19 nov 2017

När kan man boka tid kan hem försäkring hjlpa med ömkarning.

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Du kan ta kontakt med våra sjuksköterskor på 08-12158220, så kan de hjälpa dig.

• Fråga ställd 09:14 01 sep 2017

Måste man gå på en konsultation om man ska göra en omskärelse?

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Du kan ta kontakt med våra sjuksköterskor på 08-12158220, så kan de hjälpa dig.

• Fråga ställd 10:53 08 aug 2017

Hej utförs omskärelse på 16 åringar?

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Det beror på vilka skäl som finns. Är det medicinska skäl kan vi utföra detta, dock ej kosmetiska.

• Fråga ställd 11:16 30 jul 2017

Jag gjorde omskärelse för några år sedan men är missnöjd med det estetiska resultatet. Kan Dr. Wang göra "ny omskärelse" och är han van vid detta, eller rekommenderas någon annan klinik för ett sådant kosmetiskt ingrepp?

Centrum för Andrologi och Urologi svarar:

Vi kan göra en sådan operation hos oss och kostnaden är 6000kr, om du vill kan du kontakta vår sköterska på tel. 0812158220.