Logo Östermalms tandhälsa

Östermalms tandhälsa - Östermalm, Stockholm

Varför missfärgas tänder?

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren.

Missfärgningar från rökning, te och rödvin kan ibland försvinna helt efter en polering. Skulle tänderna fortfarande se gul- eller gråaktiga ut efter poleringen går det att lösa med hjälp av blekning.

Behandlingsgången för tandblekning

Först görs ett avtryck av tänderna för framställning av en mjukplastskena att lägga blekmedlet i. Några dagar senare får du komma tillbaka för att hämta skenan. Efter utförlig instruktion får du ta med dig den hem, tillsammans med blekmedlet.

Hemma lägger du medlet i skenan, och sätter fast den på tandraden. Sedan ska du ha skenan på dig minst fyra timmar per kväll, tre till sex kvällar i rad. Du kan också gå och lägga dig med skenan på, och låta medlet verka över natten.

Eftersom blekningsmedel innehåller förhållandevis starka kemikalier vill tandläkaren träffa dig efter några dagar för att se att allt fungerar som det ska.

Hur länge håller en tandblekning?

Det är svårt att säga hur länge en blekning håller i sig. Långsamt kommer tänderna att återfå sin ursprungliga nyans, men det kan ta många år.

För med information om tandblekning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 15 juni 2017 av Vården.se

Visa telefonnummer

Artillerigatan 48, Stockholm - Visa på karta

Om Östermalms tandhälsa

Varmt välkommen till Östermalms tandhälsa!

Vi tänker på dig. Vi tar oss tid. Vi tar hand om dig. I en värld där allt går snabbare så vill vi visa att det går att jobba på andra sätt. Ett mer personligt sätt där just du kommer till tals.

Tandläkarmottagning sedan 1976

Här i lokalerna grundade Per Wedendals far en tandläkarmottagning redan 1976. Men lika länge som det varit tandläkare i lokalen, lika viktigt tycker vi att det är med modern utrustning. Därför kan vi alltid behandla dig med hjälpa av den senaste utrustningen.

Tandhygienist och sköterskorna

En viktig roll har tandhygienisten och sköterskorna, med stöd från tandläkaren, som i samråd med patienten lägger upp en individanpassad behandlingsplan med lämpliga kallelseintervaller.

Varmt välkommen att ta kontakt med oss!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Östermalms tandhälsa

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandhygienist

Vad gör en tandhygienist? Tandhygienisten har en viktig roll i modern tandvård. Genom regelbundna kontroller av tänderna skapar tandhygie... Läs mer

• Kronor och broar

Vad är en tandkrona? Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas och då b... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

Karta - Artillerigatan 48, Stockholm

• 08:48 - 24 aug, 2015 skrev:

Dr Wedendal är fantastisk som tandläkare. Snäll, försiktig, duktig, urkompetent.