Logo Östermalms tandhälsa

Östermalms tandhälsa - Östermalm, Stockholm

Vad är en tandkrona?

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas och då behöva ersättas med en ny.

När kan nya kronor behövas?

Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse. Vid en omfattande skada på tanden kan kronor i porslin, metal eller metallbunden porslin göras. Materialvalet beror på skadans storlek, tandens position i bettet och vilka estetiska krav som efterfrågas.

När behövs broar?

I fall med tandförluster där det finns tillräckligt med egna tänder kvar kan konventionella broar göras. I annat fall finns implantat att tillgå.

Sadelextensionsbroar

I gränsfall kan så kallade sadelextensionsbroar utföras. Sadelextensionsbroar är konstruktioner som ersätter omfattande tandförluster med förankring på ett fåtal stödtänder. Metoden som utvecklats delvis på denna klinik kan vara lämplig när man av något skäl ej vill använda implantat.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan/bron?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts.

Vill du veta mer om kronor och broar, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 15 juni 2017 av Vården.se

Visa telefonnummer

Artillerigatan 48, Stockholm - Visa på karta

Om Östermalms tandhälsa

Varmt välkommen till Östermalms tandhälsa!

Vi tänker på dig. Vi tar oss tid. Vi tar hand om dig. I en värld där allt går snabbare så vill vi visa att det går att jobba på andra sätt. Ett mer personligt sätt där just du kommer till tals.

Tandläkarmottagning sedan 1976

Här i lokalerna grundade Per Wedendals far en tandläkarmottagning redan 1976. Men lika länge som det varit tandläkare i lokalen, lika viktigt tycker vi att det är med modern utrustning. Därför kan vi alltid behandla dig med hjälpa av den senaste utrustningen.

Tandhygienist och sköterskorna

En viktig roll har tandhygienisten och sköterskorna, med stöd från tandläkaren, som i samråd med patienten lägger upp en individanpassad behandlingsplan med lämpliga kallelseintervaller.

Varmt välkommen att ta kontakt med oss!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Östermalms tandhälsa

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandhygienist

Vad gör en tandhygienist? Tandhygienisten har en viktig roll i modern tandvård. Genom regelbundna kontroller av tänderna skapar tandhygie... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

• Tandblekning

Varför missfärgas tänder? Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan ... Läs mer

Karta - Artillerigatan 48, Stockholm

• 08:48 - 24 aug, 2015 skrev:

Dr Wedendal är fantastisk som tandläkare. Snäll, försiktig, duktig, urkompetent.