Valhallavägen 91, Stockholm - Visa på karta

• Tisdag - Torsdag 08:00 - 15:30

Plastikkirurg Leif Gylbert - Östermalm, Stockholm

När tillämpas ögonlocksplastik?

När elasticiteten i vävnaden minskar med åren yttrar sig detta som ett överskott av hud över och under ögonen. Eftersom även bindvävsstödet för fettkuddarna runt ögat blir sämre buktar fettet lättare fram vilket är tydligast under ögonen.

Även muskeln runt ögat blir slappare och kan ytterligare accentuera ett överskott av vävnad. Allt efter behov kan man åtgärda övre eller undre eller alla fyra ögonlocken samtidigt.

Övre ögonlocksplastik

Innebörden är att hudöverskottet tas bort och att fettkuddarna minskas något. Snittet läggs i det normala vecket på ögonlocket sex till åtta millimeter från ögonfransarna.

Undre ögonlocksplastik

Vid undre plastik läggs snittet en till två millimeter från ögonhåren och även här reduceras hud och fett efter behov. Stygnen som huvudsakligen går under hudytan tas bort efter fem till sju dagar. Då har det mesta av svullnaden avklingat. Oftast sätts ett stygn under huden för lyft och sträckning av den yttre ögonvinkeln.

Under och efter operationen

Operationen utförs i lokalanestesi och tar 30-60 minuter. Patienten stannar någon timme efter operation med kalla kompresser över ögonen. Även efter hemkomst bör kalla, fuktiga kompresser appliceras över ögonen för att dämpa svullnaden som avklingar på fyra till fem dagar. Efterkontroller sker två till tre gånger under det första halvåret.

Vill du veta mer om ögonlocksplastik, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 04 mars 2015 av Vården.se

Om Plastikkirurg Leif Gylbert

Dr. Leif Gylbert driver sedan 1995 plastikkirurgisk klinik vid Sophiahemmet med i huvudsak estetiska operationer samt även hudföryngring, injektions- samt laserbehandling. Han är legitimerad läkare och specialist i plastikkirurgi.

Kliniken

Vår klinik är belägen på Sophiahemmet i Stockholm, i huvudbyggnaden. Där har vi tillgång till nybyggda moderna operationssalar och nyrenoverade vårdavdelningar med kunnig personal. Där bedrivs, förutom mottagning, även den del av den kirurgiska verksamhet som utförs under lokalbedövning samt injektions-, ljus- och laserbehandling.

Vår personal

Sjuksköterskorna vid kliniken är specialutbildade inom plastikkirurgi som med koordinatorsamtal noggrant informerar patienten före operationen. På kliniken arbetar även en undersköterska och en läkarsekreterare. Övrig sjukvårdspersonal på operationsavdelningar och vårdavdelningar arbetar under Sophiahemmets regim.

Välkommen till oss du också!

Informationen uppdaterades 04 mars 2015 av Vården.se

Behandlingar hos Plastikkirurg Leif Gylbert

Ansiktslyftning hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

Hur går ansiktslyftning till? Ett ansiktslyft kräver operation och ingreppet sker under narkos och tar mellan 90-120 minuter. Ett snitt l...

Bröstförstoring hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

Hos vissa kvinnor utvecklas inte brösten normalt, detta kan ha ärftliga orsaker. Hos andra sker en utarmning av brösten efter amning. I båda...

Bröstlyft hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

Varför genomför man ett bröstlyft? Bröst tenderar att sjunka med åren. Det är vanligen en långsam process och dessutom individuell beroen...

Bukplastik hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

När tillämpar man bukplastik? Vävnadsöverskott på magen kan uppstå efter graviditeter eller efter en större viktsreduktion. Andra orsaker...

Ögonlocksplastik hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

När tillämpas ögonlocksplastik? När elasticiteten i vävnaden minskar med åren yttrar sig detta som ett överskott av hud över och under ög...

Pannlyft hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

Varför genomför man pannlyft? Lågt sittande ögonbryn och horisontella veck i pannan är ett resultat av åldrande. Det finns även ärftliga ...

Fettsugning hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

När tillämpar man fettsugning? Lokaliserad fetma förekommer vanligen på magen, låren, höfterna, knäna eller under hakan. Orsaken till det...

Läpplastik hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

Olika typer av ingrepp vid läpplastik Anledningen till varför man anpassar ingreppen är för att man ska kunna göra olika former och storl...

Näsplastik hos Plastikkirurg Leif Gylbert i Stockholm

Varför tillämpas näsplastik? Patienter som genomgår näsplastik vill oftast ha en mindre näsa antingen smalare, kortare eller lägre eller ...

Ami

Läkarsekreterare

Lena

Leif Gylbert

Leif Gylbert

Leg. läkare och specialist i plastikkirurgi

Han är utbildad på Karolinska Institutet, verksam på Plastikkirurgiska Kliniken Karolinska Sjukhuset sedan slutet av 70-talet fram till 1994. Sedan 1995 driver han plastikkirurgiska kliniken vid Sophiahemmet i Stockholm.

Leif är medlem i Sveriges Läkarförbund, Svensk Plastikkirurgisk Förening, Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi, Nordisk Plastikkirurgisk Förening samt International Society for Aesthetic Plastic Surgery.

Karta - Valhallavägen 91, Stockholm

17:57 - 29 okt, 2016

00:04 - 01 jan, 2014 skrev:

Jag genomgick en total näsplastik på Sophiahemmet. Det var det bästa som kunde hända mig, operationen har förändrat mitt liv. Jag är evigt tacksam gentemot Dr. Leif Gylbert.

20:33 - 06 dec, 2013 skrev:

Jag, kille, genomgick en total näsplastik(smalare näsben, mindre tipp och indragna näsvingar) för drygt 3 månader sen på Sophiahemmet.
Dr Leif Gylbert har gjort ett fantastisk jobb. Han har förändrat mitt liv och självförtroende. Jag led mycket pga min stora näsa, som dominerade ansiktet.
Trots att det bara har gått 3 månader och att jag har tjock hud och mycket svullnad på näsan, är jag mycket nöjd med resultatet. Näsan ser verkligen naturlig och harmonisk efter så kort tid. Jag kan knappt bärga mig för att se slut resultatet, vilket brukar vara ett år efter operationen då all svullnad förhoppningsvis har lagt sig.

18:06 - 09 sep, 2013 skrev:

Jag genomgick en skönhetsoperation ( näsplastik ) för ungefär sju månader sen i Sophia hemmet och då var det Dr.Leif Gylbert som genomförde operationen. Min näsa ser jätte naturlig ut och söt! Det ser inte alls ut som en ''fake'' näsa, mångra andra kiruger får näsan att se väldigt oäkta t men Leif förstod mig direkt! både han och sköterskorna var otroligt vänliga och välkomnande, jag kände ingen smärta bara dagen efter men det var inte så värst mycket. Jag rekommenderar de starkt! Jag lovar hade jag kunnat så hade jag gjort om det för att de var så duktiga!

• Fråga ställd 10:43 29 aug 2017

Hej
    Jag funderar på nedre ögonlocksplastik ( fettkuddar och ringar som gör att jag ser rätt ledsen ut). Undrar hur länge man har missfärgningar i huden efteråt. Jag är sextio år.

Hej Lena!
    Hur länge man har missfärgningar är väldigt individuellt men räkna med ca 10-12 dagar innan allt är borta.
    Har du fler frågor eller om du vill boka in en konsultation är du välkommen att ringa oss på telefon nr 08-21 01 01
    Med vänlig hälsning Catharina USK

• Fråga ställd 13:30 13 mar 2017

vad kostar en ögonlocks plastik och går detta genom landstinget

Hej Katarina!
    Tack för din fråga. Vi är en privat klinik och det innebär att patienterna själva får stå för kostnaderna. En ögonlocksplastik kostar från 16.000 kr. Du är välkommen att ringa oss på telefon nr 08-21 01 01 då kan vi svara på fler frågor eller boka in en konsultationstid som passar dig.

Med vänlig hälsning Catharina USK

• Fråga ställd 18:56 28 jan 2016

Hur mycket kostar en nedre ögonlockoperation?

Hej Stefan!
    Tack för ditt mail. En undre ögonlocksplastik kostar ca. 20.000 kr.
    Du är välkommen att ringa oss på telefon nr 08-21 01 01 om du vill boka in en konsultation eller om du har fler frågor vi kan svara på.

Mvh Catharina usk