Logo Mudita AB - Annica Lilja Ljung

Mudita AB - Annica Lilja Ljung - Östermalm, Stockholm

Denna behandlingsform bygger på moderna teorier om våra medfödda affekter. Vi styrs ofta av våra känslor och de bygger på vad vi har för omedvetna kroppsliga affekter.

Våra känslor kan verkligen ställa till det för oss i våra liv, vi har ångest, är arga, ledsna, känner skam och skuld, lider av sorg, brist på tillit, känner ilska eller besvikelse på oss själva eller andra mm.

Vi kan styras oerhört av våra känslor utan att veta hur vi skall stå ut med dem eller förändra vårt eget beteende. Det är verksamt att ha just affekter och känslor i fokus i terapi speciellt om man har svårt att förstå sina upplevelser, försöker undvika att känna vissa saker eller inte kan släppa något man vill kunna bli fri från.

Informationen uppdaterades 29 april 2015 av Vården.se

Visa telefonnummer

Sandelsgatan 31, Stockholm - Visa på karta

Om Mudita AB - Annica Lilja Ljung

Mudita betyder ungefär ”sympatisk glädje”, det står för den glädje och medkänsla som skapas av att se andras positiva utveckling.

Välkommen till Mudita!

Terapimottagning centralt belägen i Stockholm. Om du är osäker på vad eller hur du behöver hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig för en gratis telefonkonsultation!

English speaking persons welcome, just call for more information.

Vad kan jag hjälpa dig med genom psykoterapi?

Har du ångest, är du självkritisk, har svårt i relationer, är nedstämd eller deprimerad, får panik, känner dig ensam och isolerad, har sömnsvårigheter, mardrömmar, är i kris eller besväras av gamla minnen från svåra upplevelser, kanske trauman?

Jag kombinerar gamla metoder från min långa erfarenhet med nya som bygger på den senaste forskningen.

Jag jobbar med fokus på medkänsla, värme, förståelse för dig själv, för vad som händer dig här och nu samt att du ska få syn på och tillgång till den förmåga som trots allt finns i dig.

Jag har en holistisk människosyn och kort sammanfattat använder jag följande metoder utifrån dina behov och önskemål:

• Fasorienterad Traumabehandling och EMDR (ögonrörelseterapi)
  • Compassion Focused Theraphy (inspirerad av psykologi professor Paul Gilbert m fl)
  • ACT (Acceptance and Comittment Therapy, KBT-metod)
  • Affektfokuserad terapi
  • Relationell psykoterapi
  • Self-compassion träning
  • Mindfulness-baserat (inspirerat av bl a MBSR/MBCT)
  • Psykodynamisk terapi.

Utbildad och legitimerad psykoterapeut

Jag har en legitimationsgrundande psykoterapeututbildning (på Stockholms Akademi för Psykoterapiutbildning, SAPU) som på den psykoterapeutiska kartan befinner sig i gränslandet mellan dynamisk och kognitiv psykoterapi.

Detta har främjat mitt sätt att arbeta då jag får möjlighet att integrera de båda psykoterapeutiska skolorna vilket jag idag ser som den fungerande vägen i en framfångsrik psykoterapeutisk behandling.

Hur lång tid tar psykoterapi?

En psykoterapi kan vara kortare eller längre beroende på vad du vill och behöver jobba med. Det är ditt eller era behov som är utgångsläget. Har du mindre komplexa/tillfälliga bekymmer? Då jobbar vi snabbt fram till ditt mål. Är du i kris så tar vi hand om det. Behöver du en längre behandling jobbar vi med djupgående och varaktiga förändringsprocesser över tid.

Jag är specialutbildad för och har många års erfarenhet att arbeta med behandling av personer i Kris liksom traumatiserade (PTSD) och/eller personer med dissociativa svårigheter.

Övriga behandlingar hos Mudita AB - Annica Lilja Ljung

• ACT - Acceptance and Commitment Therapy

Efter konsultation

Acceptance and Commitment Therapy, ACT är en psykoterapeutisk metod som kallats ”tredje vågens beteendeterapi”, en modern form av kognitiv b... Läs mer

• Fokus på medkänsla

Forskning har på senare tid påvisat stor välgörande effekt av att utveckla medkänsla för sig själv och andra. Det bygger på att vi är såväl ... Läs mer

• Mindfulnessbaserat

Denna metod bygger på kunskaperna vi tillskansat oss om hur våra sinnen fungerar bland annat i förhållande till tiden. Vi befinner oss per ... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

Efter konsultation

Min legitimationsgrundande psykoterapeututbildning från Stockholms Akademi för Psykoterapiutbildning, SAPU, befinner sig i gränslandet mell... Läs mer

• Trauma/EMDR

Efter konsultation

Det finns många sätt att jobba på i traumabehandling. Traumasymtom är normala reaktioner på onormala händelser. Betydelsen av en kvalifi... Läs mer

Karta - Sandelsgatan 31, Stockholm

• 16:21 - 14 jan, 2018

• 21:31 - 25 sep, 2016 skrev:

Mycket bra behandling som bottnar i stor yrkeskunskap och skicklighet, inlevelse och medkänsla.

• 21:46 - 30 maj, 2016 skrev:

När man är deprimerad så är det svårt att känna sig värd att söka hjälp. Jag först kom till Sverige som en försiktig 19 åring och tyvärr hade svårt att komma in i samhället. Dåliga minne från min uppväxt hade plågat mig. Jag var rädd för folk. Det var obeskrivligt jobbigt att komma ut och träffa även nära kompisar. Efter en lång och svår period av ensamhet, började självmordstankar dyka upp. Det var svårt att förklara varför. Jag sökte hjälp av Annica när jag mådde sämst. Hon hjälpte mig får reda på djupa problem som jag störde mig på- saker som jag hade förträngt.
    Nu efter 2 intensiva år lever jag ett lugnt liv. Jag har förstått mycket mer om mig själv och har hittat den inre ro som jag förtjänar! Även om det var jobbigt så råder jag dom som mår dåligt att söka hjälp, det var det bästa beslutet jag kunde ha tagit :)
    Hon gav mig en lugn atmosfär att få bearbeta mina känslor i. Jag kände mig inte dömd, vilket jag var rädd för. Hon lyssnar noggrant och plockar ut saker som man själv tidigare aldrig skulle lägga märke till, fast är så himla viktigt för att kunna sparka igång en återhämtande process.
    Jag är otroligt tacksam över hennes hjälp och dessutom 'verktyg' att kunna implementera i dagliga livet.
    Tack Annica!

• 11:42 - 03 jan, 2013 skrev:

Mina regelbundna möten med Annica under två år har varit helt avgörande för min livskvalité idag. Jag förlorade min man, mina två yngsta barn, min bästa väninna och min gudson i tsunamin i sydostasien 2004. Vår äldste son och jag överlevde mirakulöst. Fyra år senare fick jag kontakt med Annica och vi träffades regelbundet under två års tid. Möten var fruktansvärt jobbiga, men jag förstår nu - med lite distans - att varje träff hade sin speciella funktion och att Annicas arbete skapade den plattform som jag idag tankemässigt vilar på. För mig betydde dessa möten mycket och jag ger Annica betyget 5.