1/5

Vegatus

Grev Turegatan 7, Stockholm

Vegatus

Boka behandling

Varumärket Vegatus vilar på en solid grund av framstående och mycket erfarna läkare som vill gå ifrån dagens sätt att behandla allvarliga sjukdomar först när symptom visat sig till att aktivt söka efter tidiga sjukdomstecken – långt innan patienten själv känt av några symptom.

Vi tar emot både företag och privatpersoner.

Diagnos före symptom

Vi vet att cancer liksom t ex hjärt- kärlsjukdomar kan upptäckas innan de ger symptom – bara man vet vad man letar efter och har tillräcklig kunskap att analysera alla blodvärden, väga in genetik och livsstilsfrågor för att sedan lägga det intellektuella pussel som leder fram till en sjukdomsmisstanke.

Många känner en oro inför att göra den här typen av undersökningar, man är helt enkelt orolig vad sjukdomen kan innebära. Men faktum är att både gällande cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2 är oddsen för att bli helt frisk högre ju tidigare man upptäcker den.

Om Vegatus läkarmottagning

Vegatus har läkarmottagning och kontor på Grev Turegatan i Stockholm, centralt beläget precis vid Östermalmstorg. Våra program med hälsokontroller drivs av ansvarig läkare docent Jörgen Boëthius och ansvarig sköterska Anna Nygren.

Informationen uppdaterades 10:04 - 23 mar, 2021

Hälsokontroll MAXI PLUS med helkropps-MR hos Vegatus i Stockholm

Maxi Plus med helkropps-MR är en oerhört omfattande hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes 2. Utöver sjukdomar så har vi lagt till fler prover av vitaminer och mineraler. Dessutom görs en total genomgång av kroppen med hjälp av magnetresonanskamera (MR) som är den absolut bästa teknik som finns idag för att hitta cancer.

Vad innebär hälsokontroll MAXI PLUS med helkropps-MR?

Maxi PLUS med helkropps-MR är vår mest heltäckande hälsokontroll och innehåller tre läkarsamtal. Utöver våra generella hälsoprover inkluderar provtagningen avföringsprover, urinprover, flera tumörmarkörer och vitaminer samt mineraler. Till detta kommer MR-undersökningen som har huvudfokus på att hitta cancer, men samtidigt visar bla aneurysmer i hjärnan och aorta etc. Som tillval finns även arbets-EKG och ultraljudsundersökning av halspulsådern.

I och med de tre läkarsamtalen som är inkluderade, så ger det en större möjlighet för läkaren att använda sin kliniska erfarenhet och upptäcka och identifiera dolda symptom. Du kan också ställa frågor vad de olika prover betyder, hur de tolkas och vad du kan göra för att förbättra din hälsa.

Vilka bör genomgå en hälsokontroll MAXI PLUS med helkropps-MR?

Programmet vänder sig till personer som vill ha största möjliga kontroll över sin hälsa och som vill känna att det gjort vad som är möjligt för att undvika allvarliga sjukdomar. Det finns, så vitt vi vet, ingen bättre och mer prisvärd total hälsokontroll i Sverige.

Det första besöket

Ditt första besök hos oss omfattar en läkarundersökning med en noggrann allmän hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar etc. Då görs även provtagningen som innefattar tumörmarkörer, relevanta generella "hälsoprover" och flertalet vitaminer och mineraler.

Proverna skiljer sig åt för män och kvinnor. För män är 2 stycken PSA prover och för kvinnor 3 stycken sköldkörtelprover och tumörmarkör för äggstockar och bröstcancer inkluderat.

Med våra tumörmarkörer täcker vi in riskområden från prostata eller äggstockar till tarmar, bukspottkörtel, lever, blod, hud och skelett. Då får vi sammantaget en bra, grundläggande bild av din historik, dina fysiska förutsättningar och dina kemiska normalvärden.

Uppföljande besök

När proverna analyserats träffar du din läkare igen så att du får resultaten presenterade och förklarade. Vi är noga med att du ska förstå resultaten och hur de kan påverka din livsföring.

MR-undersökning

Då vi fått svaren på proverna så bestämmer läkarna om din MR-undersökning utöver den totala genomgången även ska göra extra kontroller på något organ där proverna var dåliga. Sedan görs undersökningen och det tar ca 1-1,5 timmar i kameran.

Uppföljande besök

När röntgensvaren är klara så träffar du din läkare igen och får reda på svaren, du har då även en bra möjlighet att ställa ytterligare frågor. Eftersom vi följer dig år från år känner vi dig och märker om något verkar annorlunda. För varje år får vi en bättre och säkrare bild av dina normalvärden, vilket innebär att vi snabbare kan fånga upp avvikelser.

Vad händer om vi inte hittar något?

Om vi inte hittar något avvikande träffas vi sedan varje år till vart tredje år (beror på din ålder) för ny hälsoundersökning och nya provtagningar som vi jämför med tidigare värden. Det är just jämförelsen med dina egna normalvärden som är intressant för mycket tidig upptäckt av olika allvarliga sjukdomar, exempelvis av olika cancerformer.

Vad händer om vi hittar något?

Om analysresultaten ger oss anledning att misstänka till exempel cancer eller hjärt-kärlsjukdom görs det en vidare utredning hos en specialist. Vi remitterar dig till relevant specialist, så du slipper gå till din husläkare.

Skulle man däremot konstatera exempelvis en tumör remitteras du till en behandlande klinik som kan påbörja behandling utan fördröjning.

Företagshälsovård - kontor
hos Vegatus i Stockholm

Inom företagshälsovården gör vi bland annat omfattande hälsokontroller med speciellt fokus på att hitta cancer, hjärt- kärlproblem och andra...

Hälsokontroll privat - MEDI
hos Vegatus i Stockholm

Vad innebär hälsokontroll MEDI? Medi är en allmän hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar ...

Pris: 4200 kr

Hälsokontroll privat - MAXI
hos Vegatus i Stockholm

Vad innebär hälsokontroll MAXI? Maxi är en heltäckande hälsokontroll och innehåller två läkarsamtal och tumörmarkörer som är avsedda att ...

Pris: 6800 kr

Hälsokontroll privat - MAXI PLUS
hos Vegatus i Stockholm

Maxi Plus är en mycket omfattande hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabete...

Pris: 7900 kr

Hormonrubbningar
hos Vegatus i Stockholm

Hos oss kan du träffa en endokrinolog! Hos oss på Vegatus arbetar en specialiserad läkare som undersöker och behandlar sjukdomar i kroppe...

Pris: 6000 kr

Frågor och svar

Fråga ställd 12:40 - 1 feb, 2020

Hej! Jag är intresserad av att göra en MAXI plus med helkropps-MR men jag undrar vilka organ som undersöks i helkropps-MR? Tack

Vegatus svarar:

Hej Isabelle Tack för din fråga. Vi undersöker med hjälp av MR-teknik med ett snitt var 10:e mm från skallen till övre delen av låren. Det innebär att hela skallen samt alla organ i torson undersöks. Armar och ben undersöks inte pga att där finns det sekundära tumörer och då hittar vi modertumören i undersökningen.

Fråga ställd 12:44 - 16 dec, 2019

Hej Vad kostar en helkropps-MR-undersökning? MVH Pia Hjalmarsson

Vegatus svarar:

Hej. Man börjar med ett läkarbesök då man går igenom vad man är orolig för och bakgrund, sedan görs en ordentlig läkarundersökning. Efter det så tas alla blodprover och urinprover samt att man får med sig hem för avföringsprover. Så går vi igenom alla organsystem i kroppen och ser om allt fungera som det ska. Efter ca 10 dagar så gör man MR-undersökningen. Det tar ca 45 minuter i kameran. Efter ca 10 dagar så har vi fått provsvaren och då kommer patienten på återbesök till sin läkare och man går igenom vad proverna och röntgensvaren innebär och hur de hänger ihop och vad man ska göra för att de ska bli bättre. Om vi hittar något så ser vi till att det första steget i utredningen tas och att man kommer till rätt instans direkt. Priset för hela processen är 29 000:- Ring gärna oss på 08/122 000 20 om du har frågor eller om vill hitta en tid för första läkarbesöket.

Fråga ställd 07:32 - 30 nov, 2019

Hejsan! How much does the "Hälsokontroll MAXI PLUS med helkropps-MR" cost? mvh

Vegatus svarar:

Hej Fadi Tack för din fråga om Vegatus hälsokontroll med helkropps-MR. För hela undersökningen med alla läkarbesök, blodprover, urinprover, avföringsprover, uppföljning, MR-undersökning samt remiss vid eventuell sjukdom är priset 29 000 kr. Kontakta oss gärna på info@vegatus.se eller 08/122 000 20 så kan vi berätta mera.

Fråga ställd 02:32 - 19 nov, 2019

Vad kostar maxi plus med mr?

Vegatus svarar:

Hej Niklas, Tack för ditt mail. Vårt paket Maxi plus med helkropps-mr kostar 29000 kronor. Du får gärna läsa mer om vad som ingår i detta paket. Vad god se länken nedan: https://www.vegatus.se/vara-paket/halsoundersokning-maxi-plus-med-helkropps-mr/ Med vänlig hälsning, Sara Al-Amirri, Sjuksköterska sara.al-amirri@vegatus.se 08-122 000 29 Riddargatan 16 114 51 Stockholm 08-122 000 20 www.vegatus.se

Fråga ställd 16:56 - 18 aug, 2019

Hej! Jag undrar ni kan ange ett pris eller ett ungefärligt prisspann för maxi-plus undersökningen med MRI? Jag undrar också om det är möjligt att genomföra hela paketet på en dag eller två efter varandra följande dagar för personer som inte bor i Stockholm? (PS! Ni har fortfarande information på webbsidan om att det är semesterstängt t.o.m. 9 augusti)

Vegatus svarar:

Hej Frida Tack för ditt meddelande. Vår hälsoundersökning Maxi plus med helkropps-MR kostar 29 000 kr för alla prover, läkarbesök MR och uppföljning om vi hittar tecken på sjukdom. För de patienter som reser till vår mottagning i Stockholm så brukar vi ordna så att de kan träffa läkaren och ta sina prover på förmiddagen och göra MR-undersökningen senare under samma dag. Ring gärna oss på 08/122 000 20 eller maila på info@vegatus.se så kan vi berätta mera om hur det går till.