Logo Tandläkare Olof Thörne

Tandläkare Olof Thörne - Östermalm, Stockholm

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 31 maj 2018 av Vården.se

*4 043 kr

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

* Inkl. Högkostnadsskydd

Linnégatan 52, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:00 - 17:00 Lunchstängt 12:30-13:30
  • Fredagar se hemsidan

Om Tandläkare Olof Thörne

Jag, Olof Thörne, är en erfaren tandläkare som har över 30 år inom tandvårdsbranschen. Jag erbjuder allmäntandvård med specialinriktning på rotfyllningar och estetisk tandvård. Hos mig får du som patient ett personligt bemötande eftersom jag månar om mina patienters tandhälsa.

Flera specialister under samma tak

Min mottagning ligger i samma lokaler som Linnétandläkarna på Östermalm, Stockholm. Det är en mottagning där ett flertal specialisttandläkare driver egna praktiker men med gemensamma tandhygienister och tandsköterskor. Det gör att vi tillsammans kan erbjuda våra patienter all typ av tandvård.

Alla är välkomna - remiss behövs inte

Till mig är alla välkomna - ung som gammal - och du behöver ingen remiss för att boka en tid. Men har du fått en remiss från din tandläkare eller tandhygienist är du mer än välkommen på en behandling hos mig!

Välkommen till Tandläkare Olof Thörne!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Olof Thörne