Bettskena

Tandläkare Robin Pettersson - Östermalm, Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 09 juni 2015 av Vården.se

Visa telefonnummer

Karlavägen 40, Stockholm - visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Lunchstängt kl 12:00-13:00

Om Tandläkare Robin Pettersson

Tandläkare Robin Petterson är en av två tandläkare på tandvårdskliniken Karlatandläkarna.

Vi utför all slags tandvård, estetisk tandvård, blekning, implantatbehandling, kirurgi och allmän tandhygien. Särskilt specialiserade är vi på implantatbehandling med Astra Techs implantat.

På kliniken arbetar två tandläkare och två tandhygienister. Kliniken är väletablerad i Stockholm.

Om våra lokaler

Du hittar oss i fina lokaler på Karlavägen 40, 50 m ifrån Sturegatan. Vi sitter ljust på femte våningen.

Vilka är vi som jobbar på Karlatandläkarna

• Tandläkare Christer Persson
  • Tandläkare Robin Petterson
  • Tandhygienist Ewa Olsén
  • Tandhygienist Margareta Kilman
  • Tandsköterska Mia Unger
    • Tandsköterska Monica Cronlund

Övriga behandlingar hos Tandläkare Robin Pettersson

• Tandläkarundersökning

Har du fått ont i en tand eller är det dags för en årlig undersökning? Hos mig tar vi väl hand om dig oavsett behov. I undersökningen in... Läs mer

• Implantat

För 23 år sedan utfördes på denna klinik de första behandlingarna med de implantat som i dag är Astra Tech Dental Implant System. Implantats... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Kronor

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig o... Läs mer

Vägbeskrivning

SL Blå buss 1 stannar 30 meter från dörren.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Solna Husläkarmottagning i Frösunda Bästa vårdcentral och bästa läkare. - Familj Isaksson
    • Sätra Din hälsocentral Jag blev hundbiten av en okänd hund i måndags och förstod att jag behövde träffa en läkare och även få en stelkramsspruta. Jag gick då in ... - Elisabeth Wike
    • Novakliniken Tomelilla Fantastiska människor som arbetar i Tomelilla Novakliniken. Alltid lika glad lugnande sköterskan Maria. Kvinnlig doktor tyvärr tappat na... - Anetta Jönsson
    • Rosa Gynekologmottagning Tack för väl omhänder tagande och mycket professionell gyn läkare - Atyaf Yahia
    • Aktivera Kiropraktik och Privatvård Tillgängligheten verkar bättre hos er än konkurrenter men ni har mycket bokat. - Gustav Cedenholm