Kronor och broar hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

Sturegatan 18, Stockholm, 1 tr - Visa på karta

Kronor och broar

Kronor

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Broar

Broar sitter ihop i ett stycke och ersätter en eller flera tänder som har skadats. Till skillnad från kronan fäster tandläkaren broar på så kallade stödtänder, vilket är de tänder som angränsar till luckan. Mellan dessa stödtänder hänger man sedan den nya tanden som täpper igen luckan och ersätter den gamla tanden.

Vilka material används?

Ofta tillverkas kronor och broar av keramiska material, till exempel porslin. En kombination av metall och keram kan också förekomma. Metallen är då i form av guld- eller titanföreningar eller ibland medicinskt stål.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan/bron?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts.

Vill du veta mer om kronor och broar, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 05 juli 2017 av Vården.se

Om Tandläkare Roland Waller

4,9

Välkommen till Tandläkare Roland Waller och sköterska Assia Morabet! Vår tandvårdsklinik ligger centralt i Stockholm, ett 50-tal meter ifrån Stureplan.

Förutom allmän tandvård lägger vi stor vikt på det estetiska utförandet. Vi har 25 års erfarenhet av keramiska skalfasader, tillsammans med Sverige bästa tandtekniker borgar det för du blir riktigt nöjd.

Informationen uppdaterades 05 juli 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Roland Waller

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

fr. 1 350 kr

Hos Tandläkare Roland Waller ingår det mesta i en tandläkarundersökning, tandstensborttagning är till exempel en självklarhet. "Mina und...

Akuttandvård hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

Har du tandvärk, slagit ut en tand eller drabbats av andra akuta tandbesvär? Hos Tandläkare Roland Waller tar vi emot patienter akut. Du ...

Bettskenor hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Tandblekning hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

Kronor och broar hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ...

Tandimplantat hos Tandläkare Roland Waller i Stockholm

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan...

Roland Waller

Leg. Tandläkare
Roland Waller har över 25 års erfarenhet av att vara tandläkare.

"Tandvård handlar mycket om relationer och om förtroende som det tar åratal att bygga upp. Det är en sorts kvalitet som inte kan mätas med pris eller med enkla mått, utan som bygger på den personliga kontakten mellan människor", säger Roland apropå hans syn på en tandläkares roll.

Assia Morabet

Leg. Tandsköterska
Assia har jobbat på mottagningen i över fem år och är den som tar emot alla patienter.

Karta - Sturegatan 18, Stockholm, 1 tr

4,9

14:41 - 24 apr, 2018 skrev:

Kunnig, duktig, trevlig. Mycket förtroendeingivande. Rekommenderar absolut.

15:53 - 17 feb, 2016

12:49 - 20 maj, 2015 skrev:

Väldigt trevligt bemötande och man känner sig trygg och i väldigt goda händer. Tack för ert tålamod och tack för att ni öppnade dörren till ett nytt liv för mig. Varmt rekommenderat!

12:49 - 22 apr, 2015 skrev:

Personligt och vänligt bemötande, tänker alltid kundens bästa! Kan inte tänka mig en annan tandläkare.

12:49 - 07 apr, 2015 skrev:

Utan Roland skulle jag inte le så vackert (;o). Kunning, kompetent, modern tekning, älskvärd och har alltid tid även under semestertider då t o m hans trevliga fru kom och hjälpte till och tog hand om mig. Assia är en fantastisk tandssköterska. Min allra varmaste rekommendationer, särkilt om du har tandläkarskräck!

12:49 - 04 apr, 2015 skrev:

Roland Waller är en mycket skicklig och omtyckt tandläkare. Modern och fräsch mottagning med trevlig och kompetent personal. Jag och min familj har varit kunder hos Roland i många år och vi kan varmt rekommendera honom till nya patienter.

12:49 - 02 apr, 2015 skrev:

Kunnig, arbetar effektivt och är mkt trevlig, en oslagbar kombination! Rekommenderas:)

12:49 - 29 mar, 2015 skrev:

Jättebra. Uppskattar att han satsar på ny teknik och vidareutbildning. Känner att jag får en modern o riktig behandling. Dessutom trevligt o avslappnande sätt. Nuvarade sköterska är också toppen. Enda nackdelen kan vara att jag har en känsla av att han är lite dyr, men det är mer en känsla, har inte jämfört med andra

12:49 - 26 mar, 2015 skrev:

Otroligt bra tandläkare som alltid ställer upp och fixar en tid om det är något problem. Väldigt kunnig och noggrann. Gjort större jobb hos honom och är mycket nöjd.

12:49 - 23 feb, 2015 skrev:

Bra! Förtroendeingivande. Noggrann.

12:49 - 02 feb, 2015 skrev:

Kunnig tandläkare med vänligt bemötande, min tandläkarskräck är helt borta. Fantastisk med våra barn. Har blivit nöjd med samtliga behandlingar under alla år, allt från kontroll till min fina fasader!

12:49 - 31 jan, 2015 skrev:

Roland Waller är den bästa tandläkaren jag har haft, han är skicklig, förtroendeingivande och genuint trevlig. Rekommenderas varmt, och alla de sköterskor jag mött har varit kanon!

12:49 - 08 jan, 2015 skrev:

Snabb, trevlig och rolig! Det känns alltid tryggt att lägga sina tänder i Rolands händer.