Ögonlocksplastik

Logo Novius Ögonklinik

Novius Ögonklinik - Östermalm, Stockholm

Vad är ögonlocksplastik?

Kosmetisk ögonlocksplastik är kirurgi som går ut på att avlägsna överskottlishud och muskler samt omfördela eller avlägsna fettvävnad från de övre och nedre ögonlocken. Även uppstramning av slappa ögonlock ingår i denna typ av operationer.

Varför genomgår man ögonlocksplastik?

Ögonlocksplastiken korrigerar hängande hud och påsar runt ögonen som får dig att se äldre och tröttare ut men även kan störa din syn. Det är viktigt att komma ihåg att ögonlocksoperationerna inte korrigerar nedfallna ögonbryn eller rynkor i den yttre ögonvrån (kråksparkar).

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Risker med ögonlocksplastik?

När denna typ av kirurgi genomförs av en kompetent ögonlocksplastikkirurg och beslutet grundas på en detaljerad undersökning angående ögontillståndet, är komplikationsriskerna minimala. Trots det kan komplikationsriskerna inte elimineras. Infektioner, asymmetrisk läkning och tillfällig svullnad i ögonen är sällsynta men möjliga komplikationer.

Operationen

Förundersökning

Du bör genomgå en grundlig förundersökning, vara välinformerad och känna förtroende för din kirurg innan du bestämmer dig för operation.

Operationen genomförs polikliniskt i lokalbedövning. Du är alltså vaken, känner inte någon värk men däremot beröring. Man kan välja att operera de övre och nedre ögonlocken vid samma eller två olika tillfällen.

Du får kanske räkna med att vara borta från arbetet i några dagar efter operationen.

Om du använder kontaktlinser kan du räkna med att behöva vara utan dem i några veckor efter operationen. De flesta försäkringar täcker inte kostnaden för kosmetisk ögonlockskirurgi.

Operationen

Operationen består av olika antal moment beroende på det individuella behovet men generellt så börjar kirurgen med att lägga snitten utefter de naturliga hudvecken för att minska risken av synliga ärr. Därefter avlägsnas överskottlig hud och muskler. Överskottlig fett avlägsnas eller omfördelas. Slutligen genomförs en noggrann blodstillning och snitten sys med mycket tunna stygn.

Ett så kallat, tryckförband, läggs på som sedan tas bort innan hemgången.

Efter operationen

Vila efter operationen samt användning av kylglasögon för att minska svullnaden, rekommenderas. Huvudet bör ligga högt och man skall helst sova med dubbla kuddar.

Trots det bör man räkna med svullnad och lätta blåmärken ca två veckor efter operationen.

Stygnen tas 3-6 dagar efter operationen. Tungt kroppsarbete eller träning bör undvikas de första två veckorna. Man skall även undvika att sola direkt på ärren. Man skyddar sig bäst med solglasögon. Ärren kan vara svagt rosafärgade upp till sex månader efter operationen och kommer till slut att knappt vara synliga. Makeup kan användas för att täcka dessa, 1-2 veckor efter operationen.

Informationen uppdaterades 24 oktober 2017 av Vården.se

fr. 20 000 kr

rek. pris för båda ögon

Skeppargatan 30, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00 Lunch 12:00 - 13:00

Om Novius Ögonklinik

Välkommen till Novius Ögonklinik!

Novius Ögonklinik grundades år 2000 och våra kliniker finns i centrala Stockholm och i Vasastan. Klinikerna drivs av sina grundare Dr Konstantin Lenis och Dr Christos Lenis.

Vi på Novius Ögonklinik erbjuder:

• En bedömning av ditt tillstånd baserad på en grundlig undersökning analyserad av läkare med marknadens längsta erfarenhet av modern ögonkirurgi.
  • Undersökning, operation och efterkontroller av samma kirurg.
  • Uppföljning efter din operation tills läkningen är avslutad.
  • Kirurger med skicklighet och lång erfarenhet genomför operationerna.
  • Alla operationsmetoder för att kunna erbjuda den metod som passar dig bäst.

Våra kirurger deltar i nationella och internationella utbildningar som lärare för att sprida kunskap om nya kirurgiska tekniker och själva ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade.

Vårdval Stockholm

Gråstarrsoperationer ingår i Vårdval Stockholm sedan 1 januari 2009. Vi kan utfärda remiss på plats.

Övriga behandlingar hos Novius Ögonklinik

• Grå starr - vårdval

350 kr Patientavgift. Vid innehav av Frikort är patientavgiften 0 kr

Vad är grå starr? Grå starr eller katarakt som det även kallas, är grumlingar i ögats egen lins. Vanligtvis är detta en åldersbetingad fö... Läs mer

• Grå starr - privat

fr. 15 000 kr Kostnaden avser per öga och för patienter som ej tillhör Stockholmsläns Landsting, har ett korttidsboende i Sverige eller önskar akut behandling.

• Ögonlaser med LASEK/ELSA

fr. 12 500 kr per öga

Vad är LASEK/ELSA? LASEK (Laser-Assisted-Epithilial-Keratomileusis), även kallas ELSA, är en alternativ ögonlasermetod för korrektion av ... Läs mer

• Ögonlaser med FS-LASIK

17 500 kr per öga (studentrabatt 20% -5000 kr)

FS-LASIK , även kallad inLASIK, är en helt laserstyrd operation till skillnad från traditionell LASIK där bland annat ett kirurgi används. ... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 22 000 kr per öga

Synfelen närsynthet, översynthet och astigmatism kan behandlas med hjälp av en mycket tunn konstgjord extra lins som placeras i ögat mellan ... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

fr. 15 000 kr per öga

RLE är operationsmetoden som korrigerar olika typer av synfel som närsynthet, översynthet och astigmatism genom att avlägsna ögats egen lins... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 25 000 kr per öga

Karta - Skeppargatan 30, Stockholm

• 17:23 - 05 jun, 2018

• 16:17 - 26 maj, 2016 skrev:

Novus ögonkliniken genom sin stor kunnande inom ögon kirurgi överträffade alla mina förväntningar
    Det är inget obehag eller ren farsa!!! Att få tillbaka den perfekta synen….. att få resa tillbaka i tiden och få tillbaka sin ungdom….Det är känsla som måste upplevas.

• 11:08 - 30 jun, 2014 skrev:

Jag är toppennöjd med min operation. Ser idag knivskarpt och rekommenderar Novius för att de levererar bra kvalité och jag kände mig trygg hela vägen.

• 20:21 - 01 jun, 2014 skrev:

Jag opererade mig för närsynthet och kraftiga brytningsfel. Jag är jättenöjd, alla i personalen är vänliga, proffsiga och jag kände mig verkligen trygg. Jag är jättenöjd!

• 19:14 - 23 maj, 2014 skrev:

Bra bemötande från första stund av både personal i telefonen, sjuksköterskor och läkare. Kändes tryggt och professionellt och jag fick svar på dom frågor jag hade innan och efter operation. Önskar andra lycka till med sina operationer, jag ångrar endast att jag väntade så länge med min (är 35 år).

• 10:36 - 10 maj, 2014 skrev:

Jag har haft glasögon i ca 40 år med ständiga glasögonbyten och fortlöpande försämrad syn. I februari vid synundersökningen fick jag beskedet att optikern inte kan göra mer för mig. Starren i båda ögonen hade accelererat.
    Tog kontakt med Novius för att boka en undersökning. Fick förtroende för medarbetarna på Novius från detta första tillfälle.
    Det är väldigt oroligt med tanken på att ögon ska opereras. Lotsades genom hela proceduren på ett väldigt pedagogiskt och kompetent sätt av doktor Christos Lenis som då vägledde mig till de åtgärder och nivåer som skulle utföras genom min operation.
    Ögonen opererades under två dagar nu i vecka 19. All personal var underbar och omhändertagande. Doktor Lenis var väldigt informerande steg för steg under själva operationen vilket kändes lugnande.
    Resultatet är att jag nu är fri från starr och även glasögonfri. Jag ser som en örn.
    Om någon med liknande besvär som jag hade tvekar för operation av oro och rädsla för själva operationen, tag kontakt med mig så ska jag beskriva steg för steg hur jag upplevde dem. Det ska inte vara rädsla eller oro för operation som hindrar att få tillbaka den livskvalitet som en god syn utgör.
    Ett jättetack doktor Christos Lenis och alla medarbetare på Novius.

/Peter Eklund

• 20:18 - 29 mar, 2014 skrev:

Genomförde operation med ögonlaser och fick från första kontakt till uppföljningsmöten mycket bra bemötande. Allt har gått perfekt, jag har perfekt syn nu och det skadar ju inte att från bokat första möte till operation tog det mindre än en vecka. Ingen fabrik med andra ord. Tack Novius!

• 21:13 - 05 mar, 2014 skrev:

Mycket bra bemötande, pedagogiskt och proffsigt. Och resultatet av operationen kan inte bli bättre.

• 15:29 - 12 apr, 2012 skrev:

Proffsigt, informativt, omtänksamt utan smärta. Ett mirakel att få "synen" åter.

• Fråga ställd 19:31 04 okt 2017

Hej
    Vad kostar övre o undre ögonplastik
    Påsar muskler fett.? Önskar att få operations tid i Oktober? Känns det ingen ting i lokalbedövning? Skeppargatan är närmast mig mvh Jane

Novius Ögonklinik svarar:

Hej! Se gärna prislistan på www.novius.se under prislista. Välkommen åter för bokning. MVH Novius

• Fråga ställd 13:42 15 sep 2015

Jag är 56 år med mycket besvärande hängande ögonlock samt ålderssynfel och har därför progressiva glasögon sedan drygt tio år. Har också nån form av astigmatism. Min fråga är om det går att åtgärda båda saker , dvs både ögonlocksoperation samt linsbyte? I så fall vilket ska man börja med o vad blir den totala kostnaden?

Hej!
    Hur mycket linserna kostar är beroende på vilket synfel du har så vi rekommenderar dig att komma på en kostnadsfri förundersökning där vi mäter upp synfelet. Det kan kosta omkring 25 000- 32000kr /öga.Ögonlockoperation (övre) omkr 10 000- 12 000 kr/öga .
    Med vänlig hälsning Novius Ögonklinik

• Fråga ställd 21:07 31 dec 2014

Tja
    finns möjlighet att få student rabatt?

Novius Ögonklinik svarar:

Hej! Tyvärr har vi ingen studentrabatt på ögonlocksplastik.