Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

Logo Novius Ögonklinik

Novius Ögonklinik - Östermalm, Stockholm

RLE är operationsmetoden som korrigerar olika typer av synfel som närsynthet, översynthet och astigmatism genom att avlägsna ögats egen lins. Samma metod används även för behandling av ålderssynthet.

Kort om RLE-operationen

Operationen görs med lokalbedövning och är helt smärtfri. Det tar ca 10 min att utföra själva ingreppet och vi opererar ett öga i taget.

Via ett minimalt snitt vid sidan om hornhinnan tas din egen lins bort genom finfördelning och utsugning med ultraljudsteknik. Därefter sätter vi in en konstgjord plastlins.

Vilka är operationen lämplig för?

Linserna som används vid en operation är högteknologiska och individuellt skräddarsydda för att uppnå högsta möjliga optiska kvalitet, men de kan inte ackommodera. Därför lämpar sig denna typ av operation för patienter som redan befinner sig i den åldern då den egna linsen förlorat den naturliga förmågan. I vissa extrema fall kan den dock övervägas även hos yngre patienter.

Vanligtvis uppnås mycket god synskärpa redan dagen efter operation. Ögondroppar används under 3-4 veckor.

Informationen uppdaterades 24 oktober 2017 av Vården.se

fr. 15 000 kr

per öga

Visa telefonnummer

Skeppargatan 30, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00 Lunch 12:00 - 13:00

Om Novius Ögonklinik

Välkommen till Novius Ögonklinik!

Novius Ögonklinik grundades år 2000 och våra kliniker finns i centrala Stockholm och i Vasastan. Klinikerna drivs av sina grundare Dr Konstantin Lenis och Dr Christos Lenis.

Vi på Novius Ögonklinik erbjuder:

• En bedömning av ditt tillstånd baserad på en grundlig undersökning analyserad av läkare med marknadens längsta erfarenhet av modern ögonkirurgi.
  • Undersökning, operation och efterkontroller av samma kirurg.
  • Uppföljning efter din operation tills läkningen är avslutad.
  • Kirurger med skicklighet och lång erfarenhet genomför operationerna.
  • Alla operationsmetoder för att kunna erbjuda den metod som passar dig bäst.

Våra kirurger deltar i nationella och internationella utbildningar som lärare för att sprida kunskap om nya kirurgiska tekniker och själva ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade.

Vårdval Stockholm

Gråstarrsoperationer ingår i Vårdval Stockholm sedan 1 januari 2009. Vi kan utfärda remiss på plats.

Övriga behandlingar hos Novius Ögonklinik

• Grå starr - vårdval

350 kr Patientavgift. Vid innehav av Frikort är patientavgiften 0 kr

Vad är grå starr? Grå starr eller katarakt som det även kallas, är grumlingar i ögats egen lins. Vanligtvis är detta en åldersbetingad fö... Läs mer

• Grå starr - privat

fr. 15 000 kr Kostnaden avser per öga och för patienter som ej tillhör Stockholmsläns Landsting, har ett korttidsboende i Sverige eller önskar akut behandling.

• Ögonlocksplastik

fr. 20 000 kr rek. pris för båda ögon

Vad är ögonlocksplastik? Kosmetisk ögonlocksplastik är kirurgi som går ut på att avlägsna överskottlishud och muskler samt omfördela elle... Läs mer

• Ögonlaser med LASEK/ELSA

fr. 12 500 kr per öga

Vad är LASEK/ELSA? LASEK (Laser-Assisted-Epithilial-Keratomileusis), även kallas ELSA, är en alternativ ögonlasermetod för korrektion av ... Läs mer

• Ögonlaser med FS-LASIK

17 500 kr per öga (studentrabatt 20% -5000 kr)

FS-LASIK , även kallad inLASIK, är en helt laserstyrd operation till skillnad från traditionell LASIK där bland annat ett kirurgi används. ... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 22 000 kr per öga

Synfelen närsynthet, översynthet och astigmatism kan behandlas med hjälp av en mycket tunn konstgjord extra lins som placeras i ögat mellan ... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 25 000 kr per öga

Karta - Skeppargatan 30, Stockholm

• 16:17 - 26 maj, 2016 skrev:

Novus ögonkliniken genom sin stor kunnande inom ögon kirurgi överträffade alla mina förväntningar
    Det är inget obehag eller ren farsa!!! Att få tillbaka den perfekta synen….. att få resa tillbaka i tiden och få tillbaka sin ungdom….Det är känsla som måste upplevas.

• 11:08 - 30 jun, 2014 skrev:

Jag är toppennöjd med min operation. Ser idag knivskarpt och rekommenderar Novius för att de levererar bra kvalité och jag kände mig trygg hela vägen.

• 20:21 - 01 jun, 2014 skrev:

Jag opererade mig för närsynthet och kraftiga brytningsfel. Jag är jättenöjd, alla i personalen är vänliga, proffsiga och jag kände mig verkligen trygg. Jag är jättenöjd!

• 19:14 - 23 maj, 2014 skrev:

Bra bemötande från första stund av både personal i telefonen, sjuksköterskor och läkare. Kändes tryggt och professionellt och jag fick svar på dom frågor jag hade innan och efter operation. Önskar andra lycka till med sina operationer, jag ångrar endast att jag väntade så länge med min (är 35 år).

• 10:36 - 10 maj, 2014 skrev:

Jag har haft glasögon i ca 40 år med ständiga glasögonbyten och fortlöpande försämrad syn. I februari vid synundersökningen fick jag beskedet att optikern inte kan göra mer för mig. Starren i båda ögonen hade accelererat.
    Tog kontakt med Novius för att boka en undersökning. Fick förtroende för medarbetarna på Novius från detta första tillfälle.
    Det är väldigt oroligt med tanken på att ögon ska opereras. Lotsades genom hela proceduren på ett väldigt pedagogiskt och kompetent sätt av doktor Christos Lenis som då vägledde mig till de åtgärder och nivåer som skulle utföras genom min operation.
    Ögonen opererades under två dagar nu i vecka 19. All personal var underbar och omhändertagande. Doktor Lenis var väldigt informerande steg för steg under själva operationen vilket kändes lugnande.
    Resultatet är att jag nu är fri från starr och även glasögonfri. Jag ser som en örn.
    Om någon med liknande besvär som jag hade tvekar för operation av oro och rädsla för själva operationen, tag kontakt med mig så ska jag beskriva steg för steg hur jag upplevde dem. Det ska inte vara rädsla eller oro för operation som hindrar att få tillbaka den livskvalitet som en god syn utgör.
    Ett jättetack doktor Christos Lenis och alla medarbetare på Novius.

/Peter Eklund

• Fråga ställd 16:18 01 okt 2015

Går det att göra om en linsoperation? Har efter 4 år fortfarande stora problem med mina multifokala linser och undrar om man kan byta till monofokala.

Novius Ögonklinik svarar:

Vi behöver undersöka dig först för att se vad som är möjligt. Har du opererat dig hos oss?Ring och boka upp en id 08 6630820