Grå starr - vårdval hos Novius Ögonklinik i Stockholm

Skeppargatan 30, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00 Lunch 12:00 - 13:00

Grå starr - vårdval

Vad är grå starr?

Grå starr eller katarakt som det även kallas, är grumlingar i ögats egen lins. Vanligtvis är detta en åldersbetingad förändring, i vissa fall kan dock grå starr förekomma även hos yngre människor av olika anledningar som inte alltid är kända.

Operation är enda behandlingsmetoden

Den enda behandlingsmetoden för grå starr är operation. Ultraljudstekniken är den allra senaste och modernaste operationstekniken som ger de bästa, säkraste och snabbaste resultaten.

Den nya tekniken innebär att grå starr både kan och bör opereras så tidigt som möjligt för att undvika onödigt lång läkningstid och ökad risk för komplikationer.

Då Novius ögonklinik ingår i vårdval Stockholm subventioneras gråstarrbehandlingar.

Informationen uppdaterades 24 oktober 2017 av Vården.se

Om Novius Ögonklinik

Välkommen till Novius Ögonklinik!

Novius Ögonklinik grundades år 2000 och våra kliniker finns i centrala Stockholm och i Vasastan. Klinikerna drivs av sina grundare Dr Konstantin Lenis och Dr Christos Lenis.

Vi på Novius Ögonklinik erbjuder:

• En bedömning av ditt tillstånd baserad på en grundlig undersökning analyserad av läkare med marknadens längsta erfarenhet av modern ögonkirurgi.
  • Undersökning, operation och efterkontroller av samma kirurg.
  • Uppföljning efter din operation tills läkningen är avslutad.
  • Kirurger med skicklighet och lång erfarenhet genomför operationerna.
  • Alla operationsmetoder för att kunna erbjuda den metod som passar dig bäst.

Våra kirurger deltar i nationella och internationella utbildningar som lärare för att sprida kunskap om nya kirurgiska tekniker och själva ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade.

Vårdval Stockholm

Gråstarrsoperationer ingår i Vårdval Stockholm sedan 1 januari 2009. Vi kan utfärda remiss på plats.

Informationen uppdaterades 24 oktober 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Novius Ögonklinik

Grå starr - vårdval hos Novius Ögonklinik i Stockholm

350 kr Patientavgift. Vid innehav av Frikort är patientavgiften 0 kr

Vad är grå starr? Grå starr eller katarakt som det även kallas, är grumlingar i ögats egen lins. Vanligtvis är detta en åldersbetingad fö...

Grå starr - privat hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 15 000 kr Kostnaden avser per öga och för patienter som ej tillhör Stockholmsläns Landsting, har ett korttidsboende i Sverige eller önskar akut behandling.

Ögonlocksplastik hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 20 000 kr rek. pris för båda ögon

Vad är ögonlocksplastik? Kosmetisk ögonlocksplastik är kirurgi som går ut på att avlägsna överskottlishud och muskler samt omfördela elle...

Ögonlaser med LASEK/ELSA hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 12 500 kr per öga

Vad är LASEK/ELSA? LASEK (Laser-Assisted-Epithilial-Keratomileusis), även kallas ELSA, är en alternativ ögonlasermetod för korrektion av ...

Ögonlaser med FS-LASIK hos Novius Ögonklinik i Stockholm

17 500 kr per öga (studentrabatt 20% -5000 kr)

FS-LASIK , även kallad inLASIK, är en helt laserstyrd operation till skillnad från traditionell LASIK där bland annat ett kirurgi används. ...

Linsoperation med ICL hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 22 000 kr per öga

Synfelen närsynthet, översynthet och astigmatism kan behandlas med hjälp av en mycket tunn konstgjord extra lins som placeras i ögat mellan ...

Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 15 000 kr per öga

RLE är operationsmetoden som korrigerar olika typer av synfel som närsynthet, översynthet och astigmatism genom att avlägsna ögats egen lins...

Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 25 000 kr per öga

Karta - Skeppargatan 30, Stockholm

17:23 - 05 jun, 2018

16:17 - 26 maj, 2016 skrev:

Novus ögonkliniken genom sin stor kunnande inom ögon kirurgi överträffade alla mina förväntningar
Det är inget obehag eller ren farsa!!! Att få tillbaka den perfekta synen….. att få resa tillbaka i tiden och få tillbaka sin ungdom….Det är känsla som måste upplevas.

11:08 - 30 jun, 2014 skrev:

Jag är toppennöjd med min operation. Ser idag knivskarpt och rekommenderar Novius för att de levererar bra kvalité och jag kände mig trygg hela vägen.

20:21 - 01 jun, 2014 skrev:

Jag opererade mig för närsynthet och kraftiga brytningsfel. Jag är jättenöjd, alla i personalen är vänliga, proffsiga och jag kände mig verkligen trygg. Jag är jättenöjd!

19:14 - 23 maj, 2014 skrev:

Bra bemötande från första stund av både personal i telefonen, sjuksköterskor och läkare. Kändes tryggt och professionellt och jag fick svar på dom frågor jag hade innan och efter operation. Önskar andra lycka till med sina operationer, jag ångrar endast att jag väntade så länge med min (är 35 år).

10:36 - 10 maj, 2014 skrev:

Jag har haft glasögon i ca 40 år med ständiga glasögonbyten och fortlöpande försämrad syn. I februari vid synundersökningen fick jag beskedet att optikern inte kan göra mer för mig. Starren i båda ögonen hade accelererat.
Tog kontakt med Novius för att boka en undersökning. Fick förtroende för medarbetarna på Novius från detta första tillfälle.
Det är väldigt oroligt med tanken på att ögon ska opereras. Lotsades genom hela proceduren på ett väldigt pedagogiskt och kompetent sätt av doktor Christos Lenis som då vägledde mig till de åtgärder och nivåer som skulle utföras genom min operation.
Ögonen opererades under två dagar nu i vecka 19. All personal var underbar och omhändertagande. Doktor Lenis var väldigt informerande steg för steg under själva operationen vilket kändes lugnande.
Resultatet är att jag nu är fri från starr och även glasögonfri. Jag ser som en örn.
Om någon med liknande besvär som jag hade tvekar för operation av oro och rädsla för själva operationen, tag kontakt med mig så ska jag beskriva steg för steg hur jag upplevde dem. Det ska inte vara rädsla eller oro för operation som hindrar att få tillbaka den livskvalitet som en god syn utgör.
Ett jättetack doktor Christos Lenis och alla medarbetare på Novius.

/Peter Eklund

20:18 - 29 mar, 2014 skrev:

Genomförde operation med ögonlaser och fick från första kontakt till uppföljningsmöten mycket bra bemötande. Allt har gått perfekt, jag har perfekt syn nu och det skadar ju inte att från bokat första möte till operation tog det mindre än en vecka. Ingen fabrik med andra ord. Tack Novius!

21:13 - 05 mar, 2014 skrev:

Mycket bra bemötande, pedagogiskt och proffsigt. Och resultatet av operationen kan inte bli bättre.

15:29 - 12 apr, 2012 skrev:

Proffsigt, informativt, omtänksamt utan smärta. Ett mirakel att få "synen" åter.

• Fråga ställd 01:49 11 jan 2017

Hej.. Var hos en optiker för antal år sen.. De ställde diagnos grå starr...Tror att det var ni som kallade mig till ett besök... Vågade ej operera mig då de sa att ma får en sputa i ögat.. Livrädd för sprutor.. Finns det ngt annat sätt att behandla grå starr??? Ser nu sämre på avstånd.. Vänligen Kristina Ekenryd..

Novius Ögonklinik svarar:

Hej!
    Nu mer har vi inga sprutor i ögat. Man bedövar enbart med droppar innan operationen och det finns inga sprutor under operationen heller. Du är välkommen att komma på ett besök till oss Novius Ögonklinik , kostar 350 kr om du ej har frikort.