Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Örebro

Drottninggatan 38, Örebro - Visa på karta

Hälsokontroll man

Få en tydlig bild av din hälsa

Vår omfattande hälsokontroll för män ger dig mer information om ditt hälsotillstånd när det gäller njurfunktion, prostata, testosteron, vitaminer och mineraler och kolesterol. Det här analyserar vi:

• Blodstatus - visar om du eventuellt lider av blodbrist. Tecken på det kan vara att du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - ger en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar, genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion - visar om du har en försämrad njurfunktion, vilket kan ge symtom som illamående, svullnad, högt blodtryck eller trötthet.
  • Leverfunktion - visar om din lever fungerar som den ska.
  • B-celler - ger en indikation på immunförsvarets funktion och status genom att analysera de vita blodkropparna.
  • Prostataprov/Testosteron - visar om det finns tecken på prostatacancer, genom att analysera testosteron och nivån av PSA (prostataspecifik antigen).
  • Vitaminer/mineraler - visar om du har några brister när det gäller mineraler eller vitaminer.
  • Sköldkörtel - visar om du har någon sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation - visar om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker - kan ge en indikation på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Så går det till att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro

Du får alltid börja med att fylla i en webbenkät, som ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter det kan du lämna in dina prover på Drottninggatan 38. Efter några dagar får du dina resultat, och de hamnar i din digitala journal, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentaren hjälper dig att få en bättre bild av vad värdena betyder för ditt allmänna hälsotillstånd och du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden, om det behövs.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov för hälsokontrollen?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Drottninggatan 38
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Örebro ger en omfattande bild av din hälsa. Boka redan idag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Örebro

Välkommen till Svensk Provtagning Örebro!

Hos oss på Svensk Provtagning Örebro kan du boka skräddarsydda hälsokontroller digitalt. Vi hjälper dig med att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden, och om det finns något i din livsstil som du behöver förändra.

Det är smidigt att göra sin hälsokontroll online! Allt sker digitalt, så när du har bokat din hälsokontroll behöver du bara lämna ditt blodprov på vårt provtagningsställe på Drottninggatan 38 i Örebro. När proverna har analyserats får du dina svar och all hälsodata i en digital journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Örebro ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Örebro finns på Drottninggatan 38 och drivs av Encia Örebro.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Örebro!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Örebro

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Örebro

Hos Svensk Provtagning Örebro kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Hälsokontroll Pr...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Örebro

Hos Svensk Provtagning Örebro kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor. En omfattande hälsokontroll för kvinnor Den...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Örebro

Vi på Svensk Provtagning Örebro erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din hälsa...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Örebro! Det h...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Örebro

Hos Svensk Provtagning Örebro är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhet ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Örebro

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Örebro hjälpa dig! Vit...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Örebro

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Örebro

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Örebro. Ett prostatatest kan vara bra för...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Örebro

Svensk Provtagning Örebro kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll för ledvärk oc...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Örebro

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...

Karta - Drottninggatan 38, Örebro