Boka här

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Örebro

Drottninggatan 38, Örebro - Visa på karta

Hälsokontroll kvinna

En omfattande hälsokontroll för kvinnor

Den här fördjupade hälsokontrollen är särskilt framtagen för kvinnor och tittar bland annat på blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Vi fokuserar på dessa områden:

• Blodstatus - vi mäter potentiell blodbrist vilket kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - vi undersöker hur bra din njurfunktion är.
  • Leverfunktion - vi undersöker hur bra din leverfunktion är.
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel - sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Vi analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att tidigt kunna se tecken på ifall du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

Innan en hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Örebro blir du ombedd att fylla i en webbenkät. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Sedan lämnar du in dina prover på Drottninggatan 38. Dina resultat hamnar sedan i din digitala journal efter några dagar, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentarerna syftar till att förklara dina resultat, så att du förstår vad de innebär. Du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden ifall det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Drottninggatan 38. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

För att få en omfattande bild av din hälsa redan idag, gör en hälsokontroll för kvinnor hos Svensk Provtagning Örebro!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Örebro

Välkommen till Svensk Provtagning Örebro!

Hos oss på Svensk Provtagning Örebro kan du boka skräddarsydda hälsokontroller digitalt. Vi hjälper dig med att snabbt och enkelt få en indikation på dina värden, och om det finns något i din livsstil som du behöver förändra.

Det är smidigt att göra sin hälsokontroll online! Allt sker digitalt, så när du har bokat din hälsokontroll behöver du bara lämna ditt blodprov på vårt provtagningsställe på Drottninggatan 38 i Örebro. När proverna har analyserats får du dina svar och all hälsodata i en digital journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare.

Vilka hälsokontroller erbjuder vi?

Hos oss kan du göra en rad olika hälsokontroller beroende på vad det är du vill testa. Några av de hälsokontroller vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du kan läsa mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Örebro ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Örebro finns på Drottninggatan 38 och drivs av Encia Örebro.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Örebro!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Örebro

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Örebro

Hos Svensk Provtagning Örebro kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Hälsokontroll Pr...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Örebro

Hos Svensk Provtagning Örebro kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor. En omfattande hälsokontroll för kvinnor Den...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Örebro

Vi på Svensk Provtagning Örebro erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din hälsa...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Örebro

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Örebro! Det h...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Örebro

Hos Svensk Provtagning Örebro är det möjligt att beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort). Det kan med stor säkerhet ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Örebro

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Örebro hjälpa dig! Vit...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Örebro

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Örebro

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Örebro. Ett prostatatest kan vara bra för...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Örebro

Svensk Provtagning Örebro kan hjälpa dig få en bild av vad som ligger bakom värk i muskler och leder, genom vår hälsokontroll för ledvärk oc...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Örebro

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...

Karta - Drottninggatan 38, Örebro