Logo Tandläkare Kaj Bergström

Tandläkare Kaj Bergström - Örebro

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid så kan man träna bort det. Sker det däremot under natten behandlas det med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras vanligen på överkäkens tänder och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och belastning på käkleder.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, för somliga kan problemen bli bättre efter ett par månader och man kan använda den mer sällan, andra behöver använda den kontinuerligt.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 08 mars 2017 av Vården.se

Drottninggatan 17, 2 tr, Örebro - Visa på karta

Om Tandläkare Kaj Bergström

Vårt mål är att du ska känna dig trygg och avslappnad när du kommer på besök hos oss. Vi lägger stor vikt vid personliga omhändertagandet.

Vårt team består av tandläkare Kaj Bergström, tandsköterskorna Mona Andersson och Birgitta Olsson samt tandhygienisten Viviann Spang. Du kan vara säker på att träffa oss varje gång (inga ofrivilliga tandläkarbyten). Behöver du specialisttandvård ser vi till att du kommer till rätt specialist.

Vi gör allt vi kan för att du ska känna dig lugn och trygg inför, under och efter din behandling.

Tandvårdsrädd?

Vid tandvårdsrädsla kan det hjälpa att använda lustgas för att minska din oro. Att få lustgas innebär att man andas in en blandning av lustgas och syre genom en mask som sätts över näsan. Behandlingen gör att man blir lugnare och känner sig mer avslappnad.

Vi erbjuder modern tandvård i fräscha lokaler mitt i Örebro city. Hör gärna av dig med dina frågor eller för att boka tid.

Varmt välkommen till Tandläkare Kaj Bergström!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Kaj Bergström

• Lustgasbehandling

Vid tandläkarrädsla kan det hjälpa att använda lustgas för att minska din oro. Att få lustgas innebär att man andas in en blandning av lu... Läs mer

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man behöver göra en sådan är individuellt. Tills... Läs mer

• Tandhygienistbehandling

Tandhygienisten jobbar framförallt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

Karta - Drottninggatan 17, 2 tr, Örebro