Glöm inte rengöringen mellan tänderna!

Glöm inte rengöringen mellan tänderna!

ANNONS. Innehåll från Plackers.

Det finns många vanliga missuppfattningar gällande tandvård, till exempel att det räcker med att borsta tänderna noggrant för att upprätthålla en god munhälsa. Plackers berättar därför om vikten av att hålla rent även mellan tänderna för att förebygga problem i framtiden.

17 juli 2017 kl 22:14

Plackers

När jag använder tandtråd och tandstickor så blöder tandköttet, så det är inget för mig!

Förutsatt att du är försiktig när du använder tandtråd och tandstickor så är det ingen fara om tandköttet blöder. Det kan till och med vara ett tecken på att du verkligen borde använda dem då blödande tandkött kan vara ett symtom på tandköttsinflammation. Om du har inflammation i tandköttet brukar det även bli rött, svullet och ömma.

Vid tandköttsinflammation är rengöring mellan tänderna och runt tandköttskanten A och O, både med tandborste och extra hjälpmedel just för att komma åt mellan tänderna. Tandstickor är extra bra mot tandköttsproblem då du kan massera tandköttet med dem för att öka blodcirkulationen.

Om du rengör noggrant brukar tandköttsinflammationen och blödningen ge med sig inom två veckor, annars är det dags att boka tid hos tandläkaren!

Plackers - Tänder

Jag har aldrig använt tandtråd och har inga hål, så varför behöver jag börja använda det nu?

Den tandvård du har idag lägger grunden för din munhälsa under många år framöver. Rengöring mellan tänderna förebygger tandköttsinflammation på kort sikt och tandlossning på lång sikt. Om matrester fastnat mellan tänderna kan karies uppstå, även om du inte haft det förut. Tandstickor är enkla och smidiga att använda efter måltider för att undvika detta. De kan också hjälpa till att undvika dålig andedräkt som är ett problem som kan bero på slarv med rengöringen mellan tänderna.

Förebyggande tandvård är den bästa tandvården både för din hälsa och plånbok. Även om du inte märker någon skillnad nu så kommer det visa sig i framtiden. Ta därför hand om dina tänder istället för att chansa på att turen fortsätter!

Plackers - Flyger

Min vän säger att det inte är bevisat att tandtråd hjälper mot karies, så då kan det väl inte vara så viktigt?

Användning av tandtråd hjälper till att förebygga karies och motverkar även tandköttsinflammation, tandsten och tandlossning. Att det saknas starka bevis för kariesprevention beror på att det saknas studier som uppfyller de högt ställda vetenskapliga kraven. Avsaknaden av starka bevis innebär inte automatiskt att det inte gör nytta. Det finns exempelvis inte heller strikta, placebokontrollerade vetenskapliga studier på att fallskärmar räddar ditt liv om du hoppar ut från ett flygplan – men sunt förnuft säger ju att man inte hoppar från flygplan utan fallskärm!

Hur kommer det sig då att man inte gjort tillräckligt rigorösa studier för att bevisa detta? Ett skäl är att tandläkare och branschorganisationer sedan urminnes tider redan varit övertygade om att daglig rengöring med tandtråd är bra och därför finns inte behovet att genomföra omfattande studier för att kunna övertyga dem. Dessutom är det är både svårt och mycket resurskrävande att göra en studie i den omfattning som krävs för att nå en tillräckligt vetenskaplig höjd.

Tandläkare och tandhygienister rekommenderar starkt att du ska använda tandtråd, tandstickor eller mellanrumsborstar eftersom det är dem mest effektiva sätten att hålla rent på, både mellan tänderna och ända ner i tandköttsfickan. Effekten är oftast så tydlig att det syns direkt på tandköttet om du använt tandtråd under den senaste veckan. Tandläkaren brukar vid en undersökning kunna avgöra om du använt tandtråd regelbundet sedan föregående tandläkarbesök, så visst gör det skillnad!

Plackers - Tandborste

Varför ska jag använda tandtråd eller tandstickor när jag redan borstar tänderna två gånger per dag?

Att bara borsta tänderna är oftast inte tillräckligt. Varje tand har fem ytor varav tandborsten bara kommer åt tre av dessa, så även om du borstar noggrant så blir det inte rent mellan tänderna. Det gör att bakterier kan samlas där och orsaka tandköttsproblem och karies. Därför är det viktigt att tänka på att göra rent även mellan tänderna – du vet väl att rengöring mellan tänderna utgör 50 procent av en god munhälsa?

Det finns både tandtråd, tandstickor och mellanrumsborstar att välja på, prova vilket som passar dig bäst!