ANNONS. Innehåll från Min Doktor.

Min Doktor - Hur är ett besök hos en barnmorska på Min Doktor?

Jenny Sandström är en av de legitimerade barnmorskor som bemannar Min Doktor och kan hjälpa kvinnor med preventivmedelsrådgivning och förskrivning av recept. Det spelar ingen roll vilken dag det är eller vart du befinner – Min Doktor finns tillgängligt dygnet runt alla dagar på året!

5 Juli 2017 kl 18:46
Min Doktor

Det här kan en barnmorska på Min Doktor hjälpa dig med

Hos Min Doktor kan barnmorskorna hjälpa kvinnor med rådgivning kring vilken preventivmedelsmetod som skulle fungera bäst för dem. Om inga medicinska hinder finns kan de också skriva ett e-recept på ett preparat som sedan kan hämtas ut på valfritt apotek.

– Den vanligaste orsaken till ett besök hos barnmorskan är för att få fortsatt recept på det preventivmedel som kvinnan redan använder, eller för att få preventivmedel för första gången, säger barnmorskan Jenny Sandström. Vissa kvinnor vill också byta preparat av olika anledningar och vill då ha rådgivning kring detta.

Jenny och de andra barnmorskorna på Min Doktor kan ge rådgivning och skriva e-recept på preventivmetoderna:

• p-piller
  • minipiller
  • p-ring
  • p-plåster
  • p-stav
  • p-spruta
  • hormonspiral

Så går ett vanligt besök till hos barnmorskan på Min Doktor

För att kunna träffa en barnmorska genom appen Min Doktor så måste du logga in med BankID och uppfylla hälsoprofilen för användning av preventivmedel.

– Du börjar med att registrera dig i appen MinDoktor och därefter får du fylla i en aktuell hälsoprofil och uppge ett nytaget blodtryck, säger Jenny. I hälsoprofilen får du också uppge tidigare och eventuellt nuvarande sjukdomar och läkemedel samt om du har några ärftliga sjukdomar i släkten. Sedan får du redogöra för din menscykel och uppge vilket preventivmedel du har eller önskar.

Efter att du har fyllt i hälsoprofilen och beskrivit ditt ärende kontaktar en barnmorska på Min Doktor dig oftast redan inom en timme. Då har du och barnmorskan en skriftlig dialog genom appen och vid behov ringer barnmorskan upp dig eller bokar en videchatt. Efter att barnmorskan samlat information gör hen en bedömning och kommer tillsammans med dig fram till vilket preventivmetod som ska användas och/eller skriver ett e-recept.

– Om barnmorskan inte kan hjälpa till med recept så hänvisar vi till läkare eller ordinarie barnmorskemottagning, säger Jenny. Vi ger alltid råd och tips om vart kvinnan bör vända sig istället och förklarar av vilken anledning hon inte kan få hjälp hos oss.

Vad kostar ett besök?

Ett besök hos barnmorskan eller förnyelse av preparat kostar 150 kr och högkostnadsskydd eller frikort gäller inte. Om barnmorskan inte kan hjälpa dig så krediteras besöket och du slipper betala för ärendet.

Vad ditt recept kostar beror på vilket preventivmedel du väljer. För dig under 21 år är de preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånen kostnadsfria. Priset för dig som har fyllt 21 år beror på hur mycket du betalat för dina läkemedel under det senaste året enligt högkostnadsskyddet för läkemedel.

Få hjällp snabbt

Genom att ladda ner Min Doktors kostnadsfria app är du aldrig långt bort från kontakt med en barnmorska. Allt du behöver är appen och BankID, sedan registrerar du dig och skickar in ditt ärende. Sen kan du skicka meddelanden och bilder till din barnmoska.

– Ett besök hos Min Doktor är lättillgängligt och vi har alltid snabba hanteringstider för att ge professionell bedömning och rådgivning, säger Jenny.

Ladda ner appen redan idag så att du alltid har en barnmorska till hands!

Barnmorskorna följer Läkemedelsverkets nationella riktlinjer.