Ta hand om dina fötter på bästa sätt!

ANNONS. Innehåll från Sveriges Fotterapeuter

Våra fötter är något av det viktigaste vi har, de bär oss bokstavligen genom livet. Därför är det värt att ta väl hand om dem. Men hur ska man egentligen sköta om sina fötter? Och vilka misstag ska man undvika? Tillsammans med Sveriges Fotterapeuter har vi tagit fram några enkla råd för att hålla dina fötter friska!

2 november 2020 kl 03:02

Tips för att ta hand om fötterna hemma

Att drabbas av besvär med fötterna kan vara otroligt frustrerande, men det finns faktiskt mycket som du själv kan göra för att förebygga problem. Det handlar egentligen om väldigt enkla saker, men de kan göra stor skillnad!

Här är tre snabba tips:

• Sköt din fothygien. Se till att ta ett fotbad någon gång per vecka, och smörj in fötterna regelbundet.
  • Välj bra skor och strumpor. Vad vi sätter på fötterna spelar roll! Se till att du har bekväma skor som är anpassade efter dina fötter och inte klämmer eller skaver. Använd också rena strumpor som inte sitter åt för mycket.
  • Håll fötterna i rörelse. Motion och fotgymnastik är mycket viktigt för att hålla fötterna friska. Genom att röra på dig främjar du blodcirkulationen och ökar styrkan och rörligheten i foten.

Förutom detta bör du undvika att fila fötterna för ofta, eftersom för mycket filande kan leda till fler förhårdnader, snarare än färre. Det är också bra att tänka på att dina fötter förändras med åren. Det kan till exempel innebära att du kan behöva skaffa bredare skor när du blir äldre.

Vanliga fotbesvär och hur du kan lindra dem

Om du har drabbats av besvär med fötterna kan du ofta lindra dem på egen hand. Så här kan du ta hand om några vanliga besvär:

Svullna fötter
Se till att motionera regelbundet och lägg fötterna i högläge när du har möjlighet. Du kan också använda stödstrumpor.

Torra fötter
Att ta regelbundna fotbad kan vara bra om du har mycket torra fötter. De hjälper till att mjuka upp huden, så det blir lättare att få bort torr hud och förhårdnader. Utöver det gäller det bara att smörja, smörja, smörja!

Förhårdnader
Ta fotbad en gång i veckan, fila fötterna någon gång i månaden och smörj fötterna regelbundet. Det är också bra att se över dina skor, eftersom trånga skor ofta kan orsaka förhårdnader.

När ska man söka hjälp med fotvård?

Även om det finns mycket som du själv kan göra för att ta hand om dina fötter är det också viktigt att komma ihåg att det finns hjälp att få. Hos en fotterapeut kan du alltid få behandling, tips och råd, oavsett om du har lindriga eller svåra fotbesvär.

Vissa besvär är också svårare att hantera på egen hand. Förtjockade naglar och nageltrång är båda besvär som det oftast är väldigt svårt att göra något åt själv. För dem bör du kontakta en fotterapeut för behandling. Det gäller även liktorn och vårtor. Det är inte ovanligt att man misstar en liktorn för en vårta, och tvärtom. Eftersom behandlingen ser olika ut är det därför viktigt att man vet säkert vad det är som ska behandlas.

Vill du boka tid för fotvård?