Rättspsykiatri avdelning 4

Sala

Den rättspsykiatriska behandlingen börjar med en vistelse på en av basenhetens avdelningar. Här utförs en fördjupning av diagnostiken samt en kartläggning av patientens behov av stöd och behandling inom olika områden.
När en person har överlämnats till rättspsykiatrisk vård har domstolen bedömt att denne har begått ett grovt brott under under påverkan av en allvarlig psykisk störning och därmed visat sig inte klara att ta ansvar för sina handlingar. Därför tar samhället över ansvaret och bestämmer var han eller hon ska vistas och vilka behandlingsinsatser som ska sättas in.
När en person åtalas för ett brott och det finns anledning att misstänka att gärningsmannen lider av en psykisk störning, kan domstolen begära att den åtalade ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU).
Om personen befanns ha en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och störningen kvarstår vid undersökningstillfället, överlämnas personen till rättspsykiatrisk vård med så kallad särskild utskrivningsprövning (SUP).

Telefon 0224 - 585 88 Växelnummer021 - 17 30 00
Norrängsgatan 26 - visa på karta

• Måndag - Fredag 18:00 - 20:00 Endast föranmälda besök
  • Lördag - Söndag 11:00 - 20:00 Endast föranmälda besök

Det är tillåtet att ha mobiltelefonen påslagen.

Rättspsykiatrisk vård, Specialistsjukvård

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

Bli den första att lämna ditt omdöme om denna mottagning!

Till toppen

• H2O Hälsa Humor Ork Idag fick jag verkligen känna på vad bra lagarbete är på H2O sjukgymnastik. Två duktiga sjukgymnaster undersökte och behandlade min rygg. He... - Caisa-Lena Nilsson
    • PRIMA Vuxenpsykiatri Åkersberga Undebar läkare riina miller och psykolog gustav så trevlig och proffsig - anita berger
    • Fiternik Roman Det är bästa läkare som jag har träffat i mitt liv !!Rekomenderar till alla som behöver hjälp - Malgorzata pruszynska
    • Hjälpmedelsservice Skaraborg Mycket trevligt bemötande och snabb hjälp. - Tage Nordkvist
    • Naprapat Mats Emilson Otroligt skicklig på sitt yrke och sprider en väldigt härlig energi kring sig. Tack vare Mats är jag nu tillbaka som löpcoach efter att ha d... - Kalle