Lista dig

Kanongatan 159, Helsingborg - Visa på karta

Logo Väla Hälsocenter

Helsingborg

På Kanongatan 159 hittar du Väla Hälsocenter. Vi har samlat all vård under ett tak då att du kan få hjälp och råd, oavsett vilka besvär du har. Vi vill ge dig ett personligt bemötande varje gång du kommer till oss så att du känner dig trygg med den vård du får.

Ett brett vårdutbud

Hos oss hittar du läkare, sjuksköterskor, psykolog, dietist, fysioterapeut och många fler. Vi har god erfarenhet av att ta hand om de flesta sjukdomar och besvär och kan, utöver behandling, även ge råd och vägledning. I de fall vi inte kan hjälpa dig kan vi också se till att hänvisa dig vidare till rätt vård.

Sjuksköterskemottagning

Vi har en öppen sjuksköterskemottagning där du kan få hjälp med behandling och råd kring din hälsa. Vi har öppet måndag-fredag 8:30-16:00.

Äldremottagning

Till vår äldremottagning är du som är 75 år och äldre välkommen. Vi vill att vägen in i vården ska vara så enkel som möjligt och vår verksamhet är speciellt utformad för att passa äldres behov.

Unga Vuxna

Är du mellan 16-30 år och känner att du behöver någon att prata med? Vi på Unga Vuxna lyssnar. Till oss kan du komma och prata om det som är viktigt för dig. Det kan gälla allt från relationsproblem till psykisk hälsa och drogproblematik.

Varmt välkommen till oss på Väla Hälsocenter!

Informationen uppdaterades 27 september 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Väla Hälsocenter

Läkarbesök hos Väla Hälsocenter i Helsingborg

Hos Väla Hälsocenter kan du få träffa läkare som är specialiserade inom allmänmedicin. Ett läkarbesök på din vårdcentral är oftast första steget i sjukvården, oavsett vad du har för besvär.

Vad kan jag få hjälp med vid ett läkarbesök?

Våra läkare är specialiserade inom allmänmedicin och kan hjälpa dig med det mesta. Vi undersöker dig och kan hjälpa dig med behandling. I de fall där våra kunskaper inte räcker till kan vi också hänvisa dig vidare till rätt vård.

Lista dig hos Väla Hälsocenter

Du kan välja att lista dig hos oss. Det innebär att du väljer oss som den vårdcentral där du får din huvudsakliga vård. Det är enkelt att lista sig hos oss och du kan läsa mer om hur du gör här.

Välkommen till Väla Hälsocenter!

Sjuksköterska hos Väla Hälsocenter i Helsingborg

På Väla Hälsocenter har vi en särskild sjuksköterskemottagning. Dit kan du vända dig för rådgivning och vård. Diabetesmottagning På vå...

Diabetesmottagning

På vår diabetesmottagning hittar du vår diabetessköterska som har lång erfarenhet inom diabetesvård. Här kan du få hjälp med information om sjukdomen och livsstilsfrågor. Vi kan även hjälpa dig med diabetesmedicinering.

Disktriktssköterskemottagning

Våra distriktssköterskor arbetar förebyggande med vård och hälsa och kan ge dig råd om rökavvänjning, allergier och kost.

Vi hjälper dig även lindra vid sjukdomar och skador. Bland annat kan du få hjälp med:

• Såromläggning
  • Katetervård
  • Vaccinationer
  • Blodtryckskontroll
  • Bedömning av eksem och utslag
  • Hälsokontroller

Varmt välkommen till Väla Hälsocenter!

KBT hos Väla Hälsocenter i Helsingborg

Har du problem med din psykiska hälsa? Hos Väla Hälsocenter kan du få hjälp genom kognitiv beteendeterapi (KBT). Vad är KBT? KBT är e...

Vad är KBT?

KBT är en behandlingsform inom psykoterapin där du arbetar enskilt med terapeuten. Metoden syftar till att förändra tankar och beteenden som bidrar till ohälsa hos patienten. Tillsammans med terapeuten formulerar du ett mål för terapin som ni sedan gemensamt arbetar mot. Metoden är effektiv mot till exempel depression och ångest.

Välkommen till Väla Hälsocentral!

Sjukgymnast/Fysioterapeut hos Väla Hälsocenter i Helsingborg

Hos Väla Hälsocenter har vi en duktig fysioterapeut (sjukgymnast) som kan hjälpa dig med besvär i muskler och leder. Vad gör en sjukgymn...

Vad gör en sjukgymnast?

En sjukgymnast arbetar med att bedöma och lindra sjukdomar och besvär i rörelse- och stödjeorganen, det vill säga muskler, leder, skelett och nerver. De använder sig av olika tekniker, till exempel träningsrehabilitering och du blir själv aktivt delaktig i din rehabilitering.

Vi kan till exempel hjälpa dig med:

• Ryggskott
  • Nackspärr
  • Diskbråck
  • Idrottsskador
  • Artros
  • Uppträning efter stroke
  • Migrän och spänningshuvudvärk

Välkommen till oss på Väla Hälsocenter!

Hälsokontroll hos Väla Hälsocenter i Helsingborg

Hos Väla Hälsocenter kan du får hjälp med hälsokontroller. Här kan du läsa mer om vad som ingår i de olika kontrollerna. Liten hälsokontr...

Liten hälsokontroll

• Puls
  • Hemoglobin
  • Glukos
  • Kreatinin
  • Kolesterol (ej fastande)

Mellan hälsokontroll

• Allt som ingår i liten hälsokontroll
  • EKG
  • TSH

Stor hälsokontroll

• Allt som ingår i mellan hälsokontroll
  • Audiogram
  • Visus
  • Vita
  • Natrium
  • Kalium
  • Triglycerider (HDL, LDL)

Välkommen att kontakta Väla Hälsocenter för mer information!

Karta - Kanongatan 159, Helsingborg

• Fråga ställd 15:43 27 okt 2018

när kan man bli vaccinerad mot influensa ?

Väla Hälsocenter svarar:

Hej Rudolf
    Absolut kan man får vaccin, kontakta mottagningen för tidsbokning om du inte vill vänta till 6/11 då det är öppen dropin. Se vår hemsida för alla tider framöver. Välkomna.