Välj plats

Visar 1 - 3 av totalt 3 mottagningar

Sortera

Mer Om Barnmorska

På ungdomsmottagningen

Barnmorskorna på ungdomsmottagningar möter både pojkar och flickor i tonåren. Här kan du få råd och information om sex eller hur du skyddar dig mot graviditet. Här får du även hjälp att testa dig för könssjukdomar eller råd för hur du skyddar dig mot dem.

På mödravårdscentralen

Barnmorskorna på mödravårdscentralen (MVC), är med dig under hela din graviditet och dessa möten startar med en inskrivning. Det första “hälsosamtalet” brukar ske i omkring vecka tio. Då får du information om kost och en hälsosam livvstil. Här upprättas även din journal, barnmorskan mäter vikt och blodtryck. Ett blod- och urinprov lämnas också för att se att allt är bra. Normalt sett är det ganska glest med besöken i början, medan de på slutet av graviditeten ökar till en eller flera gånger i månaden. Du kan självklart ringa och be att får komma in oftare än vad basprogrammet säger om så önskas. Det är även din barnmorska som skickar en remiss för ultraljud. Om din graviditet är normal erbjuds ett ultraljud i omkring vecka 18. Det finns en del ultraljudsmottgningar att välja på.

På sjukhuset

Beroende på vilket sjukhus och vilket BB assisteras sjuksköterskor och läkare av barnmorskor. Oftast är det bara barnmorskor och sköterskor närvarande vid födseln. Barnmorskorna är också de som övervakar de nyblivna mammornas och de nyföddas hälsotillstånd på BB-avdelningen och bistår med råd för amningen av barnet.

Om Barnmorska

Barnmorskan i Sverige har ett väldigt brett verksamhetsområde. Möten med barnmorskan kan ske i många stadier genom livet, från tonåren på ungdomsmottagningen till graviditeten och klimakteriet på mödravårdscentralen.

Läs mer om Barnmorska

Tandvårdsskola med Vården.se och Plackers

Få bättre tänder med Plackers!

Få bättre tänder!

Vården.se har ett samarbete med Plackers för att hjälpa människor till en bättre tandvård och på så sätt främja tandhälsan. Att ta hand om sina tänder och munhygien är viktigt för att förebygga plack, karies och olika typer av tandsjukdomar.

Läs mer här

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Sluta röka med 7 Keys to Quit och Nicotinell

7 Keys to Quit är en kombination av nikotin- läkemedel och stöd. Metoden är baserad på beteende- vetenskap och hjälper dig att hantera både rökbegäret och gamla rökvanor.

Starta här

• Tandläkare Susanne Strömhielm Helt fantastiskt! Jag känner att jag får den hjälp som jag behöver och att mina önskemål uppfylls när jag är hos Susanne. Jag känner mig try... - Louise
    • Omega Naprapati Professionellt och effektivt. Davids kompetens och förmåga att göra och tolka ultraljud är en tillgång som var ovärderlig när jag råkade ut ... - Anne-Christine Svahn
    • Munsö husläkarmottagning Alla på Husläkarmot mottagningen är kunniga,hjälpsamma, lyhörda och glada, trots hög patient belastning. Alla i familjen har alltid fått sna... - Mats Haglund
    • Vuxenpsykiatrimottagning LARO Lund Underbar och omtänksam personal. - Sara
    • Larssons Tandvård Helt fantastiska! Rekommenderas varmt! - Caroline Frodin