Välj plats

Visar 1 - 3 av totalt 3 mottagningar

Sortera

Mer Om Barnmorska

På ungdomsmottagningen

Barnmorskorna på ungdomsmottagningar möter både pojkar och flickor i tonåren. Här kan du få råd och information om sex eller hur du skyddar dig mot graviditet. Här får du även hjälp att testa dig för könssjukdomar eller råd för hur du skyddar dig mot dem.

På mödravårdscentralen

Barnmorskorna på mödravårdscentralen (MVC), är med dig under hela din graviditet och dessa möten startar med en inskrivning. Det första “hälsosamtalet” brukar ske i omkring vecka tio. Då får du information om kost och en hälsosam livvstil. Här upprättas även din journal, barnmorskan mäter vikt och blodtryck. Ett blod- och urinprov lämnas också för att se att allt är bra. Normalt sett är det ganska glest med besöken i början, medan de på slutet av graviditeten ökar till en eller flera gånger i månaden. Du kan självklart ringa och be att får komma in oftare än vad basprogrammet säger om så önskas. Det är även din barnmorska som skickar en remiss för ultraljud. Om din graviditet är normal erbjuds ett ultraljud i omkring vecka 18. Det finns en del ultraljudsmottgningar att välja på.

På sjukhuset

Beroende på vilket sjukhus och vilket BB assisteras sjuksköterskor och läkare av barnmorskor. Oftast är det bara barnmorskor och sköterskor närvarande vid födseln. Barnmorskorna är också de som övervakar de nyblivna mammornas och de nyföddas hälsotillstånd på BB-avdelningen och bistår med råd för amningen av barnet.

Om Barnmorska

Barnmorskan i Sverige har ett väldigt brett verksamhetsområde. Möten med barnmorskan kan ske i många stadier genom livet, från tonåren på ungdomsmottagningen till graviditeten och klimakteriet på mödravårdscentralen.

Läs mer om Barnmorska

Mellanrumsborstguide

Mellanrumsborstguide med Plackers!

Vill du få en friskare mun?

Vården.se vill gärna hjälpa dig att få en friskare munhälsa. Ett steg till det kan vara att använda en mellanrumsborste.

Vården.se i samarbete med Plackers.

Läs 3-stegsguiden här

• Citymottagningen hälsocentral Alltid ett fantastiskt bemötande och snabb återkoppling/hjälp med tider. - Emma
    • Dentalrummet i Malmö AB Jag blev så fint behandlad sist.Är min favorittandlåkare i Malmö:) - Jebbi
    • Holger Montgomery AB Har gått hit i flera år på rekommendation av vänner och familjer som gått hit i generationer. Alltid väl bemött och omhändertagen. Klarar ä... - Eric
    • Rehabkliniken Jag fick hjärtflimmer. Inte trodde jag en naprapat kunde göra ngt åt det men det kunde Mats Emilson. Tack! - Lars-Åke Thelander
    • Rehabkliniken Camilla Williams är mycket skicklig. Hon har lyckats hålla igång mig både på jobbet och i löpspåret. Väldigt tacksam för hur du kan rätta ti... - Lars-Åke Thelander