Barnmorska Lomma, Skåne

Visar 1 - 3 av totalt 3 mottagningar

Sortera

Mer Om Barnmorska

På ungdomsmottagningen

Barnmorskorna på ungdomsmottagningar möter både pojkar och flickor i tonåren. Här kan du få råd och information om sex eller hur du skyddar dig mot graviditet. Här får du även hjälp att testa dig för könssjukdomar eller råd för hur du skyddar dig mot dem.

På mödravårdscentralen

Barnmorskorna på mödravårdscentralen (MVC), är med dig under hela din graviditet och dessa möten startar med en inskrivning. Det första “hälsosamtalet” brukar ske i omkring vecka tio. Då får du information om kost och en hälsosam livvstil. Här upprättas även din journal, barnmorskan mäter vikt och blodtryck. Ett blod- och urinprov lämnas också för att se att allt är bra. Normalt sett är det ganska glest med besöken i början, medan de på slutet av graviditeten ökar till en eller flera gånger i månaden. Du kan självklart ringa och be att får komma in oftare än vad basprogrammet säger om så önskas. Det är även din barnmorska som skickar en remiss för ultraljud. Om din graviditet är normal erbjuds ett ultraljud i omkring vecka 18. Det finns en del ultraljudsmottgningar att välja på.

På sjukhuset

Beroende på vilket sjukhus och vilket BB assisteras sjuksköterskor och läkare av barnmorskor. Oftast är det bara barnmorskor och sköterskor närvarande vid födseln. Barnmorskorna är också de som övervakar de nyblivna mammornas och de nyföddas hälsotillstånd på BB-avdelningen och bistår med råd för amningen av barnet.

Om Barnmorska

Barnmorskan i Sverige har ett väldigt brett verksamhetsområde. Möten med barnmorskan kan ske i många stadier genom livet, från tonåren på ungdomsmottagningen till graviditeten och klimakteriet på mödravårdscentralen.

Läs mer om Barnmorska

• Cityläkarna Jag bytte till att uteslutande gå till Cityläkarna för ett par år sedan och har inte ångrat mig en sekund! Snabba svar, snabba tider och kun... - Elias Rolén Nystedt
    • Tandläkare Helena Thorsell Helena och Monica, tack för snabb åtgärd. Det senaste besöket visade ni återigen att man kan vara helt lugn. - Christer Breidenstål
    • Hera Barnmorskor AB Väldigt trevlig och kompetent personal. Jag kan varmt rekommendera Hera mödravård i Sollentuna. - Helena
    • Läkarhuset Huskvarna Väldigt nöjd med bemötande och vård. - Berith Richardson
    • Sachsska barn- och ungdomsmottagningen i Nacka Alltid vänliga och hjälpsamma! En trygg punkt för en småbarnsförälder. - Linda