Sjukgymnast Nyköping, Sörmland

Visar 1 - 9 av totalt 9 mottagningar

Sortera

Mer Om Sjukgymnast

Behandlingen sker i form av sjukgymnastik där motorik, ledrörlighet, styrka i muskler och leder undersöks. Utifrån undersökningen kan en bedömning av lämplig behandlingsform göras.

Sjukgymnastik

Sjukgymnastik används när en person har ont, är stel i lederna eller svag i musklerna. Både plötsliga smärtor och mer långdragna besvär kan behandlas. Sjukgymnastik används även som rehabilitering efter behandling av vissa sjukdomar eller efter olycksfall. För att komma igång efter en skada eller operation kan behandlingen också verka förebyggande så att smärtorna inte ska komma tillbaka. Sjukgymnastik erbjuds inom landstinget och kommunen såväl som av privata sjukgymnaster.

Sjukgymnast rygg

Smärta

Smärta i muskler och leder är något de flesta människor upplever någon gång under livet. Det är mycket vanligt att ha ont i ryggen, nacken eller axlarna. Smärta påverkar humöret och kan ibland leda till att vanliga arbetsuppgifter inte kan utföras. Har du ont är det en signal på att något i kroppen inte är som det ska. Ont i nacke, axlar eller rygg

Ofta har dem som söker hjälp hos en sjukgymnast ont i nacke, axlar eller rygg. Det kan finnas olika orsaker till smärtan. Hos personer som har ett ensidigt arbete och motionerar för lite kan musklerna lätt bli stela. Om kroppen sedan utsätts för hög belastning klarar den ofta inte av påfrestningen. Detta kan leda till sträckningar i muskler eller skador på leder och ledband.

Behandlingsmetoder

En sjukgymnast kan använda behandlingsmetoder bestående av muskeltöjning, mjukdelsbehandling, kyla, värme, ultraljudsbehandling eller transkutan elektrisk nervstimulering (så kallad TENS).

All sjukgymnastik består i grunden av träning i olika former. En sjukgymnast hjälper till att lägga upp träningsprogram med övningar som passar de besvär patienten har. Övningarna kan göras hemma eller på ett gym. Det är viktigt att följa träningsprogrammet för att uppnå önskat resultat av behandlingen samt för att förebygga återfall. En del av dem behandlingsmetoder som används av sjukgymnaster används även av naprapater och kiropraktorer.

Hitta en sjukgymnast

Du kan gå till en sjukgymnast utan att ha en remiss från en läkare. I vissa fall kan läkaren välja att skriva ut en remiss till en sjukgymnast för att sjukgymnasten ska komplettera läkarens undersökning, eller för att behandla smärtan och lägga upp ett träningsprogram. I de flesta fall betalar patienten en mindre avgift för sjukgymnastisk behandling. Resten av kostnaden betalas av landstinget. Det finns ett fåtal privata sjukgymnaster, utan vårdavtal med landstinget, där patienten får betala hela kostnaden.

Om Sjukgymnast

sjukgymnast

En sjukgymnast arbetar med att bedöma, lindra och förebygga sjukdomstillstånd i muskler, leder, skelett och nerver.

Om du har smärta i muskler eller leder, som inte orsakats av en sjukdom som behöver behandlas på annat sätt, kan en sjukgymnast hjälpa dig.

Läs mer om Sjukgymnast

• Stocksunds vårdcentral Mycket bra: Vänlig och kunnig personal, man känner sig alltid välkommen och bra omhändertagen. 5 - Anja Borg
    • Kiropraktor Magnus Eriksson Magnus har efter många års låsningar i ryggen räddat mig, har nu inte haft problem på länge tack vare behandling å streching. Har varit hos... - Erik Herlitz
    • Grinden - Centrum för hypnos och psykoterapi Jag har gått hos Inger Lundmark i omgångar vid olika skeden av mitt liv och mitt mående. Inger har alltid varit inkännande och har alltid mö... - Tacksam
    • Lunds Tandläkarmottagning AB Sökte tandläkare Dana med min dotter som hade ont och är rädd för tandläkare och Dana tog så väl hand om henne. Mycket tacksam. - Malin
    • Cityläkarna Jag bytte till att uteslutande gå till Cityläkarna för ett par år sedan och har inte ångrat mig en sekund! Snabba svar, snabba tider och kun... - Elias Rolén Nystedt