Välj plats

Sjukgymnast Kramfors, Västernorrland

Visar 1 - 3 av totalt 3 mottagningar

Sortera

Mer Om Sjukgymnast

Behandlingen sker i form av sjukgymnastik där motorik, ledrörlighet, styrka i muskler och leder undersöks. Utifrån undersökningen kan en bedömning av lämplig behandlingsform göras.

Sjukgymnastik

Sjukgymnastik används när en person har ont, är stel i lederna eller svag i musklerna. Både plötsliga smärtor och mer långdragna besvär kan behandlas. Sjukgymnastik används även som rehabilitering efter behandling av vissa sjukdomar eller efter olycksfall. För att komma igång efter en skada eller operation kan behandlingen också verka förebyggande så att smärtorna inte ska komma tillbaka. Sjukgymnastik erbjuds inom landstinget och kommunen såväl som av privata sjukgymnaster.

Sjukgymnast rygg

Smärta

Smärta i muskler och leder är något de flesta människor upplever någon gång under livet. Det är mycket vanligt att ha ont i ryggen, nacken eller axlarna. Smärta påverkar humöret och kan ibland leda till att vanliga arbetsuppgifter inte kan utföras. Har du ont är det en signal på att något i kroppen inte är som det ska. Ont i nacke, axlar eller rygg

Ofta har dem som söker hjälp hos en sjukgymnast ont i nacke, axlar eller rygg. Det kan finnas olika orsaker till smärtan. Hos personer som har ett ensidigt arbete och motionerar för lite kan musklerna lätt bli stela. Om kroppen sedan utsätts för hög belastning klarar den ofta inte av påfrestningen. Detta kan leda till sträckningar i muskler eller skador på leder och ledband.

Behandlingsmetoder

En sjukgymnast kan använda behandlingsmetoder bestående av muskeltöjning, mjukdelsbehandling, kyla, värme, ultraljudsbehandling eller transkutan elektrisk nervstimulering (så kallad TENS).

All sjukgymnastik består i grunden av träning i olika former. En sjukgymnast hjälper till att lägga upp träningsprogram med övningar som passar de besvär patienten har. Övningarna kan göras hemma eller på ett gym. Det är viktigt att följa träningsprogrammet för att uppnå önskat resultat av behandlingen samt för att förebygga återfall. En del av dem behandlingsmetoder som används av sjukgymnaster används även av naprapater och kiropraktorer.

Hitta en sjukgymnast

Du kan gå till en sjukgymnast utan att ha en remiss från en läkare. I vissa fall kan läkaren välja att skriva ut en remiss till en sjukgymnast för att sjukgymnasten ska komplettera läkarens undersökning, eller för att behandla smärtan och lägga upp ett träningsprogram. I de flesta fall betalar patienten en mindre avgift för sjukgymnastisk behandling. Resten av kostnaden betalas av landstinget. Det finns ett fåtal privata sjukgymnaster, utan vårdavtal med landstinget, där patienten får betala hela kostnaden.

Om Sjukgymnast

sjukgymnast

En sjukgymnast arbetar med att bedöma, lindra och förebygga sjukdomstillstånd i muskler, leder, skelett och nerver.

Om du har smärta i muskler eller leder, som inte orsakats av en sjukdom som behöver behandlas på annat sätt, kan en sjukgymnast hjälpa dig.

Läs mer om Sjukgymnast

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Sluta röka med 7 Keys to Quit och Nicotinell

7 Keys to Quit är en kombination av nikotin- läkemedel och stöd. Metoden är baserad på beteende- vetenskap och hjälper dig att hantera både rökbegäret och gamla rökvanor.

Starta här

• Tandläkare Susanne Strömhielm Helt fantastiskt! Jag känner att jag får den hjälp som jag behöver och att mina önskemål uppfylls när jag är hos Susanne. Jag känner mig try... - Louise
    • Omega Naprapati Professionellt och effektivt. Davids kompetens och förmåga att göra och tolka ultraljud är en tillgång som var ovärderlig när jag råkade ut ... - Anne-Christine Svahn
    • Munsö husläkarmottagning Alla på Husläkarmot mottagningen är kunniga,hjälpsamma, lyhörda och glada, trots hög patient belastning. Alla i familjen har alltid fått sna... - Mats Haglund
    • Vuxenpsykiatrimottagning LARO Lund Underbar och omtänksam personal. - Sara
    • Larssons Tandvård Helt fantastiska! Rekommenderas varmt! - Caroline Frodin