Nu kan du välja vård från hela Sverige

Nu kan du välja vård från hela Sverige

2022-06-21 | Så funkar vården

Nu har du som patient möjlighet att välja vård från hela Sverige. Från och med den 1 januari 2015 gäller en ny patientlag som gör att patienternas makt förstärks.

Sedan 2012 har du fritt kunnat välja vårdcentral inom ditt landsting och den nya patientlagen som trädde i kraft vid årsskiftet, innebär att valfriheten nu utökas. Den nya patientlagen ger alla patienter rätten att söka vilken offentligt finansierad vårdgivare som helst och få vården betald av sitt hemmalandsting. Det innebär att all sjukvård, utom planerade behandlingar där man måste läggas in på sjukhus, kan du som patient få tillgång till. Väljer du en vårdgivare i ett annat landsting måste du dock själv betala för resan.

Den nya patientlagen gör att alla patienter ska få sina medicinska behov bedömda på samma sätt. Den medicinska bedömningen avgör sedan i vilken ordning som patienterna ska prioriteras och inte som tidigare då landstingets invånare kommit först. Vårdgarantin* gäller dock bara landstingets egna invånare.

Tanken med den utökade valfriheten är att den bland annat ska bidra till att minska de regionala skillnaderna. Det kan i sin tur leda till ett större utbud av behandlingar, en utjämning av patientavgifterna och vilka läkemedel som finns med på landstingens Kloka listor.

Den nya patientlagen från 1 januari 2015 innebär att:

• Du som patient har rätt att välja utförare av offentligt finansierad primärvård och öppen specialistvård i hela landet, du kan också fritt välja mellan alla behandlingsalternativ.
  • Alla ska få sina medicinska behov bedömda på samma sätt, men vårdgarantin gäller bara landstinget egna invånare.
  • Den nuvarande informationsplikten utvidgas, vilket innebär att du som patient ska få information om ditt hälsotillstånd, vilka olika behandlingsmetoder som finns och när du kan förvänta dig att få vård. Du ska också få all relevant information om riskerna med behandlingen.
  • Möjligheten till en ny medicinsk bedömning ska utökas.
  • Barnens inflytande över sin vård ska bli tydligare.
  • Du som patient ska kunna välja en fast läkarkontakt i ett annat landsting.
  • Om du som patient får vård i annat landsting ska du själv betala din resa.

Här kan du läsa mer om valfrihet i vården.

*Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få komma i kontakt med vården och få den vård som du behöver. Från och med att du erbjuds ett besök i vården ska det, beroende på vad du har för behov, till exempel inte dröja mer än 7 dagar innan du får träffa en läkare på en vårdcentral eller 90 dagar för att besöka en specialist. Det är alltid vårdens bedömning av ditt medicinska behov av vård som ligger till grund för vilken vård du får och hur fort du får vård. Akut vård berörs inte av vårdgarantin, om du blir akut sjuk eller skadad ska du få vård så fort som möjligt, oavsett var du befinner dig. Det är vårdens personal som bedömer om du har ett akut vårdbehov.

Källor

10 Kommentarer

2021-02-21

Maud skrev:

Registrera provsvaren i 1177 i Sörmland
Så slipper stressad personal störas mkt
av sin dyrbara tid som kan användas till vård och inte svara på provresultat
Varför fungerar inte detta i Sörmland skapar stora problem då man är patient ì flera landsting

2021-05-13

Nina skrev:

Fel i journaler,får inte rätt hjälp,hotad med polis,vägrade SSRI,mm mm

2022-03-11

Ulla skrev:

Kan jag boka tid på vilken vårdcentral som helst även om jag är skriven i ett annat landsting?

2022-03-15

Hej Ulla!

Tack för din fråga! I Sverige är vårdvalet fritt, vilket betyder att du själv kan välja var du vill söka vård.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter inom vården: https://www.varden.se/blogg/6083/f%C3%A5-koll-p%C3%A5-dina-r%C3%A4ttigheter-inom-v%C3%A5rden-tillsammans-med-capio

2023-06-26

Suzanna skrev:

Samma här. Fritt vårdval fungerar inte för alla och det pratas det inte om. Många blir rakt av nekade vård och detta leder till suicidtankar, psykisk och fysisk ohälsa, och att man blir runtskickad och hamnar på instanser som är helt fel. Människor med smärtproblematik och psykisk ohälsa hänvisas till beroendeläkare och beroendeavdelningar tex, och kuratorer “behandlar” ADHD. ADHD-diagnoser överlämnas till beroendeläkare som medicinerar utan att följa upp. Det är katastrof i verkligheten. Om ni vill svara Även på kommentarer som den här så vore det att visa någon form av mänsklighet.

2022-03-27

Pernilla skrev:

Hej!

Jag har adhd men är väldigt säker på att jag med har EIPS. Men jag får bara avslag på min remiss till landstinget i Västernorrland där jag bor. Jag och min familj (sambo och två små barn) lider enormt av mitt humör och mående som åker berg och dalbana delux. Vet inte vad jag ska ta mig till. Kan jag begära att VC skickar min remiss till annat landsting då de också tror på oss?!

MVH Pernilla

2022-04-01

Hej Pernilla,

I Sverige är vårdvalet fritt, vilket betyder att du kan söka vård var du vill i landet – oavsett vilken region du bor i. Här kan du läsa mer om vad det innebär att söka vård i en annan region: https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/att-valja-vardmottagning/vard-i-en-annan-region/https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/att-valja-vardmottagning/vard-i-en-annan-region/

Hoppas det löser sig!

2022-04-30

Paul skrev:

Kan en vårdcentral där sjuksyster eller läkare begära eller föreslå att man skall byta vårdcentral.
De insinuerar hela tiden om att en annan VC ligger närmare där jag bor.
Det är ingen ide att byta då de har skrivit felaktiga saker i min journal så den nya VC kommer att förhålla sig efter vad läkare/sjuksystern har skrivit.
Har upptäckt att det inte är bara på ett ställe som detta förekommer utan på flera vårdgivare från samma företag. De skriver så att det skall passa dom och inte patienten. När man påpekar detta så säger eller insinuerar de att man kan alltid “byta” VC.
Som en följd fråga är då vad vi har “Patient” journalen till? Skall den inte avspegla patienten tillstånd!

MVH

Paul

2022-05-02

Hej Paul,

Tack för din fråga! I Sverige har vi fritt vårdval, vilket betyder att du själv har rätt att välja var du vill få din vård. Du har också rätt att välja vilken vårdcentral du vill vara listad på.

Om du känner dig missnöjd med din vårdcentral kan du naturligtvis byta till en annan. Då kan det vara bra att veta att dina journaluppgifter inte alltid hänger med.

Vårdpersonalen kan inte begära av dig att du ska byta vårdcentral, utan det är ditt egna val att göra. Känner du dig nöjd med den vårdcentral som du går på finns det troligtvis ingen anledning att byta.

Känner du dig missnöjd med vården ska du i första hand meddela det till vårdcentralen, som ska bemöta din kritik. Du kan också kontakta patientnämnden i den region du bor i.

Här kan du läsa mer om vad du har rätt till på vårdcentralen: https://www.varden.se/guider/det-har-har-du-ratt-till-pa-vardcentralen

Om du vill läsa mer om vad det innebär att byta vårdcentral, så kan du läsa vidare här: https://www.varden.se/guider/hur-valjer-jag-vardcentral

Nicole

2023-05-12

Hanna skrev:

Hej, jag undrar vad det innebär “att läggas in på sjukhus” med den här meningen: “Det innebär att all sjukvård, utom planerade behandlingar där man måste läggas in på sjukhus, kan du som patient få tillgång till.” Tex att göra en operation där man får gå hem samma eftermiddag?