Tennisarmbåge hos Rehabkliniken i Stockholm

Västmannagatan 40 - Visa på karta

Tennisarmbåge

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss på Rehabkliniken kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Informationen uppdaterades 07 november 2018 av Vården.se

Om Rehabkliniken

Rehabkliniken är centralt belägen vid Odenplan i Stockholm.
Vårt mål är att du ska kunna få hjälp och råd för dina besvär. Vi arbetar i förebyggande syfte och tillsammans med dig planerar och genomför vi förändringar.

Vi har ett team av terapeuter med bred kompetens och lång erfarenhet, alla under ett och samma tak.

Utöver angivna öppentider har vi öppet vissa kvällar i veckan efter överenskommelse och vi tar även emot akutpatienter.

En av landets största hälsokliniker

Här kan du träffa naprapater, massörer och akupunktörer. Vi har valt att samarbeta med ortopedläkare, neurologer och allmänläkare. Därigenom får du tillgång till all den professionella hjälp du behöver.

Gravid?

För dig som är gravid och behöver behandling under graviditeten har vi en speciellt utformad madrass som underlättar andning och avslappning i magläge. Läs mer om behandlingen här.

Välkommen till Rehabkliniken du också!

Informationen uppdaterades 07 november 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Rehabkliniken

Naprapatbehandling hos Rehabkliniken i Stockholm

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar ...

Massage hos Rehabkliniken i Stockholm

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle...

Nackspärr hos Rehabkliniken i Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n...

Hälsporre hos Rehabkliniken i Stockholm

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast...

Tennisarmbåge hos Rehabkliniken i Stockholm

Stötvågsbehandling hos Rehabkliniken i Stockholm

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på ska...

Ryggskott hos Rehabkliniken i Stockholm

Plötsliga smärtor eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av någon p...

Akupunktur hos Rehabkliniken i Stockholm

Akupunktur är en form av smärtlindring där en person får nålar applicera på specifika punkter på kroppen där sjukdom, smärta eller ohälsa fö...

Kostrådgivning hos Rehabkliniken i Stockholm

Vad kan en kostrådgivare hjälpa till med? En kostrådgivare kan hjälpa till med viktuppgång eller viktnedgång men även med särskild kost v...

Iris Lundby Andersson

Iris Lundby Andersson

Koordinator
Har jobbat på Rehabkliniken sedan 2001 och är delägare. Har många års erfarenhet av vård och omsorg och har även arbetat med friskvård och som massageterapeut.

Roger Jonsson

Roger Jonsson

Leg. naprapat
Delägare i Rehabkliniken sedan starten 1991. Med 30 års erfarenhet som naprapat föreläser Roger även på Naprapathögskolan.

Håkan Wigsén

Håkan Wigsén

Leg. naprapet
Har jobbat i 30 år som naprapat och är delägare i Rehabkliniken. Verksam som lärare på Naprapathögskolan 1984-1997. Nu handledare på Naprapathögskolans elevklinik.

Mikael Nordström

Mikael Nordström

Leg. naprapat
Är delägare i Rehabkliniken och har i 15 år jobbat som naprapat. Utbildar och inspirerar inom träning och hälsa. Ingår i The Academys utbildningsteam.

Malin Smith

Malin Smith

Leg. naprapat
Har jobbat på Rehabkliniken sedan 2009. Har bakgrund inom kampsport och engagerad inom olika idrottsevenemang. Även handledare på Naprapathögskolan och sitter i styrelsen i Naprapatförbundet.

Martin Soudah

Martin Soudah

Leg. naprapat
Jobbat på Rehabkliniken i 15år. Undervisar på naprapathögskolan och för blivande specialistläkare om diskdegenerativa sjukdomar och multidisciplinär rehabilitering.

Mats Emilsson

Mats Emilsson

Leg. naprapat
Har jobbat som naprapat i 14 år och på Rehabkliniken sedan 2011. Aktiv som löpcoach med Running Sweden. Är handledare på Naprapathögskolans klinik och ordförande i region öst inom Svenska Naprapatförbundet.

Camilla Williams

Camilla Williams

Klassisk massage / idrottsmassage
Har jobbat med massage i 13 år och är utbildad i Applied Kinesiology. Har tidigare varit tränare och tävlat internationellt i olika kampsporter.

Anders Dahlstrand

Anders Dahlstrand

Leg. naprapat och träningskonsult
Verksamhet i yrket sedan i 3 år i Stockholm och Stavanger. Har bakgrund inom handboll, kampsport och styrketräning. Kan även hjälpa till med kostrådgivning.

Cecilia Gransten

Cecilia Gransten

Leg. naprapat
Leg. naprapat sedan 2008. Arbetar som naprapat på Rehabkliniken och på Dalarö. Undervisar i ledarskap och pedagogik samt jobbar med personlig träning och kostrådgivning. Driver en omtyckt och välbesökt blogg om träning och livet som småbarnsförälder.

Petra Bollvik

Petra Bollvik

Klassisk massage/Kostrådgivning

Petra Bollvik är utbildad massör, kostrådgivare och beteendevetare. Förutom massage har hon lång erfarenhet av arbete inom området hälsa och friskvård. Petra föreläser även inom området kost, träning och balans i livet.

Jonatan Därndal

Jonatan Därndal

Leg. naprapat
Jonatan Därndal har en bakgrund inom ishockey och erfarenhet av tränings- och idrottsrelaterade skador. Verksam naprapat för Brommapojkarna och inom andra idrottssammanhang. Vidareutbildad inom dry needling, löpteknik och behandling under- och efter graviditet.

Karta - Västmannagatan 40

21:46 - 06 aug, 2018 skrev:

Mikael Nordström är en fantastiskt duktig naprapat. Jag går dit två gånger och sedan är jag bra och behöver inte komma igen förrän flera år senare när jag gjort något galet igen. Skillnaden mot andra jag varit hos för mina problem (naprapater, kiropraktorer, läkare, sjukgymnaster, massörer och kinesologer) är att Mikael förutom naprapat även är utbildad kinesolog och hittar felkällan omedelbart + att han är duktig på att ge stretch- och träningsråd. Dessutom är han stark och kan ta i när det behövs. Det yttrar sig i att jag blir bra på riktigt och inte bara för några dagar. Men det gäller naturligtvis att följa hans råd om stretch och träning.

13:12 - 06 aug, 2018

13:11 - 06 aug, 2018 skrev:

Topp noch

13:05 - 06 aug, 2018

13:05 - 06 aug, 2018

13:04 - 06 aug, 2018

09:34 - 07 dec, 2017

14:30 - 06 dec, 2017 skrev:

Anders var kunnig, lugn, förstående och professionell. Varmt rekommenderas.

21:18 - 22 okt, 2017 skrev:

Viktigt personligt bemötande.
Från stel och orörlig, till rörlig och smärtfri.
Kommer gärna tillbaka!

15:08 - 25 sep, 2017 skrev:

Trevligt bemötande (alltid)
Professionell behandling som upplevs personbunden.

09:19 - 22 sep, 2017

16:32 - 21 sep, 2017 skrev:

Mycket trevligt och proffsigt bemötande :)

10:22 - 20 sep, 2017 skrev:

Ni är ett grymt team, proffsiga, trevliga och kunniga. Det är verkligen roligt och gör stor nytta att hamna här!

09:03 - 18 sep, 2017 skrev:

Bästa!

11:17 - 30 aug, 2017

11:17 - 30 aug, 2017 skrev:

Alltid proffsig och bra hjälp!

21:01 - 17 aug, 2017

14:42 - 05 jul, 2017

08:10 - 08 nov, 2016 skrev:

Kunniga och bra. Tack

16:16 - 28 apr, 2016 skrev:

Jag fick hjärtflimmer. Inte trodde jag en naprapat kunde göra ngt åt det men det kunde Mats Emilson. Tack!

16:10 - 28 apr, 2016 skrev:

Camilla Williams är mycket skicklig. Hon har lyckats hålla igång mig både på jobbet och i löpspåret. Väldigt tacksam för hur du kan rätta till kroppen när den inte vill som jag!

13:28 - 17 mar, 2015 skrev:

Har gått på mycket olika behandlingar. Och hos flera naprapater. Mats Emilson är mycket kunnig med stor erfarenhet. Skicklig helt enkelt.

11:52 - 10 mar, 2015 skrev:

Har gått här regelbundet i över 20 år och måste säga att de naprapater jag blivit behandlade av - Roger Jonsson, Martin Soudah, Håkan Wigsen och Mats Emilsson - är alla mycket erfarna och kompetenta. Iris i receptionen är förstås en klippa- mycket service-mindes och trevlig.

Michael Foogerbrant

09:50 - 26 maj, 2014 skrev:

Trevlig bemötande i receptionen som alltid ordnar allt. Mikael Nordström gör alltid underverk för kroppen och det blir alltid bättre.

13:38 - 15 maj, 2014 skrev:

Jag går hos Cecilia och hon har bästa nyporna i stan. Så är det.