Vården.se i samarbete med Nicotinell

Nicotinell

En djupdykning i de sju nycklarna

7 Keys to Quit består av sju nycklar som hjälper till i situationer där det är svårt att hålla motivationen uppe. De sju nycklarna går att använda sig av både om du funderar på att sluta röka, redan har kommit igång med att sluta röka eller om du har fått ett återfall i rökandet. Du väljer själv vilka nycklar som passar dig i din kamp mot abstinensen.

11 November 2015 kl 17:14
Sluta röka med Nicotinell 7 keys to quit

Metod anpassad efter dina förutsättningar

På Nicotinells hemsida eller via deras app 7 Keys to Quit kan du få hjälp att ta fram en sluta-röka-plan utifrån dina mål och behov. Den består av ett antal frågor som baseras på de sju nycklarna och fungerar lika bra för dig som vill trappa ner rökningen för att succesivt sluta eller sluta tvärt.

Sluta röka Nicotinell

De sju nycklarna består av:

Motivation
Skriv ner ditt/dina skäl till varför du vill sluta röka och påminn dig själv om dem så ofta du behöver. Ett bra sätt att påminna dig själv är att använda dig av bilder.

Kunskap
Skapa en medvetenhet kring din rökning och gör en lista över när du brukar röka och vilka cigaretter som känns svårast att motstå. Skriv sedan ner strategier för hur du ska kunna klara av att byta ut cigaretterna mot något annat som exempelvis Nicotinell.

Produkter
Nicotinell hjälper dig att kontrollera ditt fysiska röksug eftersom att produkterna tillför kontrollerade mängder nikotin så att du gradvis kan minska ditt nikotinintag och bryta vanan.

Svåra situationer
För att kunna bryta vanan måste du identifiera din rökmiljö som består av var du röker och med vem. Skriv ner situationerna och fundera på hur du ska hantera dem när de uppstår.

Belöning
Belöna dig själv med jämna mellanrum för att hålla motivationen och fokus på topp. Det kan vara vid olika uppnådda delmål för att ha något att se fram emot.

Stöd
Dela ditt mål med människor runtomkring dig som hjälper till att ge stöd på vägen. Det kan vara hjälpande ord från någon i din närhet eller professionell hjälp från personal på Nicotinell.

Mentor
En mentor kan ge dig viktiga insikter och praktiska tips om hur du kan hantera röksuget när det känns svårt. Det kan vara bra att ha en mentor som lyckats sluta röka.

Vill du läsa mer?

Vill du läsa mer om de sju nycklarna och hur du kan använda dig av dem i din kamp om att sluta röka? Ladda ner appen eller läs mer på Nicotinells hemsida.

11 November 2015 kl 17:14
Advertisement

Sluta röka med 7 Keys to Quit och Nicotinell!

Vi på Vården.se vill hjälpa våra användare att snabbt och effektivt hitta rätt vård. Vi brukar säga att Vården.se ska vara ditt första steg till ett friskare liv. Men vård handlar inte bara om att ta hand om de som är sjuka, det handlar lika mycket om att se till att man inte blir sjuk.

3 Juni 2015 kl 16:37
Sluta röka Nicotinell man

Rökning är bland det mest skadliga vi kan utsätta oss för med många sjukdomar som följd.

Det kan vara svårt att sluta röka och många försöker flera gånger innan de lyckas. Vården.se vill vara ditt första steg till ett friskare liv och vi vill gärna hjälpa dig att sluta röka!

Därför samarbetar vi med Nicotinell och erbjuder metoden 7 Keys to Quit som är en kombination av nikotinläkemedel och stöd. Metoden 7 Keys to Quit är baserad på beteendevetenskap och hjälper dig att hantera både rökbegäret och gamla rökvanor.

7 Keys to Quit betyder fritt översatt sju nycklar till att sluta och tanken bakom metoden är att varje nyckel ska vara till hjälp i situationer när det är svårt att hålla motivationen uppe och säga nej till cigaretter.

7 Keys to Quit metoden

När du bestämt dig för att sluta så kan du komma igång genom att gå in på nicotinell.se eller ladda ner appen 7 Key to Quit (den är kostnadsfri och du hittar en länk längre ner i texten).

Där finns olika former av stöd och du kan skapa en produktguide som hjälper dig.

Sluta röka Nicotinell

De sju nycklarna ger ett konkret stöd för hur du kan kan bryta dina vanor och hantera olika situtationer som är kopplad till din rökning.

Ett exempel är motivation, alla har sina skäl till varför man vill sluta och en anledning kan vara att du vill vara en bra förebild för dina barn. Då kan foton vara ett bra och effektivt hjälpmedel. Har du ett speciellt ställe där du brukar röka? Sätt upp ett foto av din familj just där!

Sluta röka Nicotinell 7 keys to quit

Under de närmaste fyra veckorna kommer vi här på Vården.se ge nya tips på hur du med hjälp av 7 Keys to Quit och Nicotinell kan få hjälp att sluta röka.

Vänta inte utan ladda ner appen här redan nu

Eller gå till produktguiden

Sluta röka Nicotinell App

Vad är Nicotinell?

När man röker är kroppen van att få en viss mängd nikotin. Om man slutar röka och kroppen inte längre får något nikotin kan man uppleva obehag av olika slag, så kallade abstinensbesvär.

Produkter från Nicotinell tillför kontrollerade mängder nikotin så att du gradvis kan minska ditt nikotinintag och bryta vanan. Om man använder läkemedel som Nicotinell som hjälp att sluta röka så ökar man sina chanser att lyckas.

Här kan du läsa mer om Nicotinell

Faktaruta

Fakta om cigaretter och rökning:

• Varje år orsakar rökning nära 7.000 dödsfall i Sverige.
  • Passiv rökning dödar varje år närmare 500 personer.
  • En rökare (ett paket om dagen) har 15 gånger högre risk att få lungcancer.
  • Nyfödda barn till rökare väger i snitt 150-300 gram mindre än andra.
  • I en cigarett finns det mer än 50 cancerframkallande ämnen och flera giftiga tungmetaller.

Källa: Hjärt-Lungfonden

• Narva Kirurg Center Fint bemötande, kvalité och kompetens är utmärkande för kliniken. Jag är mycket nöjd! - Harriet Larssén
    • Naprapat Tommy Efraimsson Jag har gått hos Tommy i många år för besvär med nacke och rygg. Får alltid bra behandling och trevligt mottagande, han lyssnar på om man ha... - Monica
    • Tandreglering Danderyds Sjukhus Har fått fantastisk hjälp sen jag fick tandställning, har alltid blivit omhändertagen och har alltid fått hjälp när jag behöver den. Känner ... - Raphaël Bonnet
    • Tandläkare Claes Östberg AB Supernöjd, har gått hos Claes i ca 33 år, det säger allt. - Karin
    • Barnmorskemottagningen Mammakulan Verkligen bästa mottagningen i Helsingborg. - Anna