Dina tarmbakterier – nyckeln till ett friskare liv

Dina tarmbakterier – nyckeln till ett friskare liv

ANNONS. Innehåll från Vegatus.

Att det är viktigt att äta mycket fibrer och grönsaker för att hålla tarmen i form vet nog de flesta. Men våra tarmbakterier spelar en betydligt större roll för vår hälsa än vad vi kanske anar. Här får du veta mer om varför du borde lära känna dina tarmar lite bättre genom en DNA-analys av dina tarmbakterier.

20 juni 2018 kl 22:48

Vegatus

Varför är tarmbakterierna så viktiga?

Du har säkert hört talas om tarmbakterierna tidigare. Kanske har du fått höra att det är bra att äta mycket fibrer eller gå ut och röra på sig mer. Men tarmbakterier är betydligt mer komplexa än så. Bakterierna som du har i tarmen styr faktiskt både ditt sötsug och vilka sjukdomar du kan riskera att få i framtiden.

– Du har olika sorters bakterier i tarmen, berättar Victoria Boethius på Vegatus. Hur många du har av varje sort är unikt för varje person och något som du har med dig sedan födseln, och som sedan påverkas av din kost.

De olika bakterierna i tarmen tycker om olika typer av mat, och vill såklart ha mest av det de tycker om. Bakterierna sänder i sin tur signaler till hjärnan som talar om vad du ska äta mer av. Har du alltså många bakterier som tycker om sötsaker så kommer ditt sötsug att öka.

– Det låter som sience-fiction, säger Victoria Boethius på Vegatus. Att små bakterier i tarmen kommunicerar med hjärnan och talar om att du ska äta mer vetebröd. Men det är faktiskt så det fungerar.

Vegatus

Tarmbakterierna kan påverka risken för sjukdomar

Utöver att bakterierna påverkar vad du har lust att äta kan en obalanserad tarmflora få allvarligare konsekvenser. Det finns nämligen kopplingar mellan dina tarmbakterier och risken för vissa sjukdomar.

– Det har visat sig att det finns ett tydligt samband mellan tarmbakterierna och vilka sjukdomar du riskerar att få, berättar Victoria på Vegatus. Om du har obalans i tarmbakterierna försvagas slemhinnan mellan avföringen och resten av kroppen och bakterierna riskerar att läcka ut i kroppen. Då blir du sjuk.

Det rör sig om IBS och andra sjukdomar som har en tydlig koppling till magen och tarmarna. Men även autoimmuna sjukdomar som psoriasis, allergier och diabetes, och neurologiska sjukdomar som depression, utmattningssyndrom, Parkinsons och Alzheimer kan komma från en obalans i tarmarna.

– Det innebär ju att man kanske kan stoppa sjukdomar som i nuläget inte kan botas, innan de har brutit ut, säger Victoria.

Vegatus

Vem ska bestämma, du eller bakterierna?

Men det är inte hopplöst. Med rätt kunskaper om vilka bakterier du har kan du själv styra dem i rätt riktning, och till och slippa många problem innan de ens har visat sig.

– Du måste bestämma vem det är som ska styra, du eller bakterierna, säger Victoria Boethius på Vegatus.

Hos Vegatus kan du få en grundlig analys av tarmbakteriernas DNA och på så sätt få veta precis vilka bakterier du har för många eller får få av. Vet du det så kan du börja göra förändringar i kost och livsstil som hjälper dig att leva hälsosammare och i längden till och med undvika allvarliga sjukdomar.

Vegatus

Hur går analysen hos Vegatus till?

Vegatus arbetar med screeningverksamhet och deras mål är att förebygga problem istället för att gå och vänta på att få symtom. På samma sätt som du regelbundet går till tandläkaren för att upptäcka hål kan du också undersöka resten av kroppen för att upptäcka framtida risker, bland annat genom en analys av tarmbakterierna. Victoria berättar hur det går till i praktiken.

– Du ringer och bokar en tarmanalys hos oss. Vi skickar ut ett provrör som du lämnar ett avföringsprov i. Det lämnar du sedan direkt till oss, som skickar det vidare för analys.

Efter tre veckor får du svaren. Då får du en utförlig rapport och en grundlig genomgång av en läkare, som kan hjälpa dig att reda ut vilka risker som finns och hur du kan anpassa din livsstil för att gynna de bra bakterierna.